PDA

Se full versjon : Snobberi..

Zenaria
24-05-07, 23:06
http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1803022.ece

Ingen vil hete Hansen, Olsen og Johansen.

Betyr det at de føler seg mer spesiell med et litt mer orginalt etternavn? Blir mer lykkelig?

Personlig synes jeg dette er dustete og tenker at noen har komplekser...:mrgreen:

Hydra
24-05-07, 23:10
Det er klart ein er meir spesiell om ein er meir original. Det seier seg liksom sjølv.

Sexy Sadie
24-05-07, 23:10
Det morsomme er jo at når det blir mange nok som bytter, så blir jo Johansen, Hansen og Olsen in igjen. :spin:

Hydra
24-05-07, 23:14
Kva slags kompleks kan ein tenke seg at folk som velger å kalle seg Zenaria, for å ta eit heilt tilfeldig eksempel, har?

Sexy Sadie
24-05-07, 23:14
Kva slags kompleks kan ein tenke seg at folk som velger å kalle seg Zenaria, for å ta eit heilt tilfeldig eksempel, har?
Enn Hydra da?

Hydra
24-05-07, 23:16
Hydra er ikkje veldig originalt. Til og med hudkremar kallar seg det.

Zenaria
24-05-07, 23:17

For en teit sammenligning.

Sexy Sadie
24-05-07, 23:18
Hydra er ikkje veldig originalt. Til og med hudkremar kallar seg det.
Ja, jeg har på et vis hatt inntrykket av at du vil at vi andre skal ha et bilde av deg som en kvige.

Hydra
24-05-07, 23:18
For en teit sammenligning.
Det er sant. Namn og nick har jo ingenting med kvarandre å gjere.

Zenaria
24-05-07, 23:24
Det er sant. Namn og nick har jo ingenting med kvarandre å gjere.

Virkeligheten har ingenting med tøv og fjas på nett og gjøre.

Anastasia
24-05-07, 23:45
Min datter har mitt etternavn fordi pappaen har et sånt etternavn som 60 000 andre har. :snåbb:

Anastasia
24-05-07, 23:46
Den virkelige grunnen er at noen bør føre videre navnet som kun 37 stk. i Norge har.

Note
25-05-07, 00:59
Jeg har tatt et -sen navn som mellomnavn. :stolt:

Sexy Sadie
25-05-07, 02:49
Den virkelige grunnen er at noen bør føre videre navnet som kun 37 stk. i Norge har.
A giid meg altså.

Anastasia
25-05-07, 03:00
A giid meg altså.

Ja. :overlegen:

Starwolf
25-05-07, 08:06

Etternavnet mitt er enda mer sjeldent her i Norge. Sist gang jeg sjekket var vi bare 21 eller.no

Hagenissen
25-05-07, 09:41
For mange år siden hadde jeg en nabo som het Just Olsen. Han syntes ikke noe særlig om det navnet og byttet til Hansen Just.

Elektra
25-05-07, 09:53
Just Olsen var jo kulere.

Jeg kan bytte til mammas pikenavn, det er det ikke mange her i landet som har. Men jeg vil da bli assosiert med et par kjendiser jeg ikke helt vet om jeg vil bli assosiert med. Etternavnet jeg har nå ligger innenfor topp 50 på vanligste etternavn i landet.

Suz
25-05-07, 10:13
Jeg ler litt av Zenaria. Det må jeg innrømme. Zenaria Hansen. Eller noe.

Hagenissen
25-05-07, 10:51
Just Olsen var jo kulere.

Jeg kan bytte til mammas pikenavn, det er det ikke mange her i landet som har. Men jeg vil da bli assosiert med et par kjendiser jeg ikke helt vet om jeg vil bli assosiert med.

Rudberg? :knegg:

Zenaria
25-05-07, 10:54

Jeg skjønner det jo litt hvis folk har et sjeldent familienavn de vil føre videre. Men alt annet er jo ren og skjær snobberi..

Hagenissen
25-05-07, 10:57
Er det ikke snobberi uansett?

Suz
25-05-07, 10:58
Folk må få hete hva de vil. Det kan være mange grunner til at man ønsker å skifte navn, så å si at alle som skifter fra vanlige navn til andre navn er snobber synes jeg veldig dømmende.

Hagenissen
25-05-07, 10:58
Hilsen Leonora Rosenkrantz Morgenstierne Løvenskiold.
Fnis.

Zenaria
25-05-07, 11:01
Er det ikke snobberi uansett?

Jo egenlig..:nikker: Jeg har et vennepar som brukte så mye av tiden for at datteren skulle få et spesielt etternavn, det hele endte meg at mor, far og barn alle har vært sitt navn. Mor er har et -sennavn og far har et -sennavn og ikke fan at mor tar fars -sennavn og far tar i hvertfall ikke mors -sennavn og løsningen ..jo hvis ikke vi kan være spesielle så kan dattaren vår. :nikker:

Hagenissen
25-05-07, 11:03
Jeg kunne godt tenkt meg et annet navn. Et annet fornavn.

Zenaria
25-05-07, 11:05
He he..tydlig at vi har et par karer her som føler seg truffet. Jeg vil nok anta at man kan finne denne problemstillingen i en eller annen sosiologistudie som tar for seg folks måter og passe inn/ikke passe inn i et samfunn og hvor man er veldig opptatt av status fra klær, bil, hus og navn.

Suz
25-05-07, 11:54
Fnis.Litt dårlig gjort å oute navnet mitt på et åpent forum. :sur:

Suz
25-05-07, 11:57
He he..tydlig at vi har et par karer her som føler seg truffet.
Sikter du til denne karen her?

Jeg har aldri skiftet navn, og kommer ikke til å gjøre det. Ungene mine har farens etternavn, som er et -sen navn. De har mitt etternavn (som ikke er -sen navn som mellomnavn.) Hadde jeg vært snobbete på dette hadde jeg vel trumfet igjennom mitt etternavn på ungene.

Hagenissen
25-05-07, 12:01
Litt dårlig gjort å oute navnet mitt på et åpent forum. :sur:

Sorry. :knegg:

Elektra
25-05-07, 14:08
Rudberg? :knegg:

Ikke akkurat, nei.

Hagenissen
25-05-07, 14:10
:skuffet:

Sexy Sadie
25-05-07, 17:01
Fnis.

Både Morgenstierne og Løvenskiold er vel beskyttede navn?

He he..tydlig at vi har et par karer her som føler seg truffet. Jeg vil nok anta at man kan finne denne problemstillingen i en eller annen sosiologistudie som tar for seg folks måter og passe inn/ikke passe inn i et samfunn og hvor man er veldig opptatt av status fra klær, bil, hus og navn.

Tror den allerede finnes, kan finne link til oppgaven på pdf til deg når jeg har bedre tid.

Sikter du til denne karen her?

Jeg har aldri skiftet navn, og kommer ikke til å gjøre det. Ungene mine har farens etternavn, som er et -sen navn. De har mitt etternavn (som ikke er -sen navn som mellomnavn.) Hadde jeg vært snobbete på dette hadde jeg vel trumfet igjennom mitt etternavn på ungene.

Nei, du stakkar. Sliter med å være folkelig ilag med oss andre dødelige her på NK. :ler:

Arketypen
25-05-07, 17:30

hva slags samfunn er opptatt av slikt tru? :hæ:

Zenaria
25-05-07, 17:37
hva slags samfunn er opptatt av slikt tru? :hæ:

Det samfunnet( og med samfunn menes enkeltindivider) som er opptatt av hvilke merkevarer du går kledd med, kulturell kapital, hvem som har størst bil, hvem som har størst hus, hvor du bor(øst eller vest), hvem du har som venner, hvor mange penger du har, hvilken jobb du har, hvilket etternavn du har ...osv...:spin:

kratos
25-05-07, 17:43
Jeg har gitt min sønn et navn som mindre enn tre mennesker i Norge har.

Det er en unik unge som skulle ha et unikt navn. Jeg er snobb. :stolt:

Starwolf
25-05-07, 18:04
Folk må få hete hva de vil. Det kan være mange grunner til at man ønsker å skifte navn, så å si at alle som skifter fra vanlige navn til andre navn er snobber synes jeg veldig dømmende.

Japp og noen andre har jæffelig god grunn til å skifte. Sam han i Tyskland som gikk til Der VolkenReichlisten (eller hva de kaller det der nede) og sa at hann ville bytte navn. "Hva heter de da" spurte funksjonæren som tok seg av saken. "Wolfgang Hitler" svarte mannen.
"Da kan jeg skjønne at du vil bytte, hva vil du bytte til?"

"Heidi Sturm" var svaret fra transen.

Nei, jeg hadde ikke tenkt til å hitle tråden =0)

Suz
25-05-07, 18:14
Jeg kjenner en jente som får mye pes fordi hun har byttet fra sitt opprinnelige -sen navn og til morens litt "fine" pikenavn. Hun får masse kommentarer tilsvarende sånn som Zenaria sier i denne tråden.

Årsaken til at hun byttet var at hun ble misbrukt av faren og onkelen i barndommen, og hun ønsker å kvitte seg med navnet deres. Det er liksom ikke en historie man drar frem når noen slenger kommentarer heller. Så hun sier bare ja og ha. Men jeg ser hun synker litt sammen.

Sexy Sadie
25-05-07, 18:16
Suz.

Jeg forstår den der, men det er ikke alle som har en sånn grunn for å skifte etternavn.

Suz
25-05-07, 18:19
Jeg vet det. Noen gjør det sikkert bare for å skille seg ut, eller fordi de ikke liker navnet sitt. Jeg synes bare det er dumt å skjære alle over en kam. Slik som Zenaria gjør.

Sexy Sadie
25-05-07, 18:24
Jeg vet det. Noen gjør det sikkert bare for å skille seg ut, eller fordi de ikke liker navnet sitt. Jeg synes bare det er dumt å skjære alle over en kam. Slik som Zenaria gjør.
Nå har jeg ikke inntrykk av at Zen gjør det jeg da, hun vil diskutere påstandene i Afteposten. Mulig jeg tar feil.

Suz
25-05-07, 18:28
Jeg skjønner det jo litt hvis folk har et sjeldent familienavn de vil føre videre. Men alt annet er jo ren og skjær snobberi..

Dette var det hun skrev.

BEM
25-05-07, 18:38
Skulle ønske jeg hadde et enkelt navn jeg. Heter gjerne Tor Olsen for den del...

23 bokstaver er det i mitt fulle for og etternavn men jeg har forkortet det litt i daglig talen.

Jævla mye bokstaver å holde styr på da. :sint:

Sexy Sadie
25-05-07, 19:12
Dette var det hun skrev.
Jeg regner med hun tar i høyde for situasjoner som du beskrev.

Suz
25-05-07, 19:14
Sikkert. Poenget mitt var bare at det med navn er ganske personlig for mange. Og at det finnes mange mer eller mindre gode grunner til å skifte navn. Men så lenge det er gunn god nok for den som skifter, så er det vel greit.

Kjut
25-05-07, 19:54
I dag var det en jente som hadde sendt inn tegning til barnetv. Hun het Klausine. Det synes jeg var litt spesielt. Jeg har forresten byttet fra et sjeldent etternavn til et litt mindre, men fortsatt sjeldent etternavn.

Sexy Sadie
25-05-07, 21:42
Klausine var egentlig litt tøft.

Zenaria
25-05-07, 22:31

Herregus Zus for en forbanna viktigper du er. Denne tråden er laget med HUMOR. Slutt å oppfør deg som en gammel grinete kjerring.

kratos
25-05-07, 23:08
Herregus Zus for en forbanna viktigper du er. Denne tråden er laget med HUMOR. Slutt å oppfør deg som en gammel grinete kjerring.

Jeg så ikke humoren i det hele tatt.

Zenaria
25-05-07, 23:25
Jeg så ikke humoren i det hele tatt.

Og tråden når nye høydare. Vel, jeg vet ikke om det er et problem for deg Kratos, jeg ser ikke helt problemet med at ikke du ser humoren i det.

Tråden er laget med humring for alle disse snobbene i dag som skifter navn fordi det liksom skal være så mye "dårligere" å hete Hanssen enn Speltaviksnorreson. Ja, jeg ler litt og ja jeg synes det er litt morsomt. Men herrejerrimias, vi er på nettkafeen. Dette er forume over alle tulleforum. Det burde da dere vite som kødder med alt her inne. HVa kommer det av at dere er så forbanna seriøse i denne tråden? Har noen et spesielt kall mot å beskytte folk som har byttet etternavn? Her kødder vi dverger, lesber, homser, retarderte og så kommer dere her og blir snurten fordi jeg lager en tråd om de som bytter etternavn?

Makan til kjerringer og sytepaver. Jeg må bare le. Men for all del, hold gjerne en polemikk om dette hvis noen føler veldig sterkt for det. Men altså, vi er på NK. :rørt:

kratos
26-05-07, 02:10
Og tråden når nye høydare. Vel, jeg vet ikke om det er et problem for deg Kratos, jeg ser ikke helt problemet med at ikke du ser humoren i det.

Tråden er laget med humring for alle disse snobbene i dag som skifter navn fordi det liksom skal være så mye "dårligere" å hete Hanssen enn Speltaviksnorreson. Ja, jeg ler litt og ja jeg synes det er litt morsomt. Men herrejerrimias, vi er på nettkafeen. Dette er forume over alle tulleforum. Det burde da dere vite som kødder med alt her inne. HVa kommer det av at dere er så forbanna seriøse i denne tråden? Har noen et spesielt kall mot å beskytte folk som har byttet etternavn? Her kødder vi dverger, lesber, homser, retarderte og så kommer dere her og blir snurten fordi jeg lager en tråd om de som bytter etternavn?

Makan til kjerringer og sytepaver. Jeg må bare le. Men for all del, hold gjerne en polemikk om dette hvis noen føler veldig sterkt for det. Men altså, vi er på NK. :rørt:

Ja, nå ser jeg humoren, men ikke der du ser den. :knegg:

Ditt forsøk på å være morsom ser ganske snurt ut spør du meg.. :gapskratt:

Elektra
26-05-07, 02:18
Ditt forsøk på å være morsom ser ganske snurt ut spør du meg.. :gapskratt:

Forsøket var jo strengt tatt i første innlegg. Hvorfor gidder du å være nedlatende fordi du ikke forstod hva hun ville fram til? Det er faktisk ditt problem, og ikke hennes.

For the record. Jeg forstod det, og du er ei snerpe.

Sorepheus
26-05-07, 09:03
Sosio.....

Arketypen
26-05-07, 12:32
Det samfunnet( og med samfunn menes enkeltindivider) som er opptatt av hvilke merkevarer du går kledd med, kulturell kapital, hvem som har størst bil, hvem som har størst hus, hvor du bor(øst eller vest), hvem du har som venner, hvor mange penger du har, hvilken jobb du har, hvilket etternavn du har ...osv...:spin:
_Finnes_ et slikt samfunn???... :iik: :hakkertenner:

:razz:

Men seriøst: Verden er så overfladisk at jeg har meldt meg litt ut... (jeg har forresten et verneverdig navn! .. hehe)

magnus
26-05-07, 16:16
Jeg må si meg generelt veldig enig med Zenaria her jeg. Visst er det masse snobberi ute og går. Har man et spesielt familienavn så velger man det. Har man et vanlig -sen navn så velger man selvsagt det også. Vil man ikke assosieres med familien sin, nei da kan man selvsagt bytte.

DemoniA
28-05-07, 14:20
Jeg har gått fra enkelt vanlig etternavn til et mer sjeldent og nå har jeg et enkelt igjen.. Det er upraktisk og hete noe mer "sjeldent" for du må alltid stave navnet ditt.

kratos
28-05-07, 14:27
Jeg har gått fra enkelt vanlig etternavn til et mer sjeldent og nå har jeg et enkelt igjen.. Det er upraktisk og hete noe mer "sjeldent" for du må alltid stave navnet ditt.

Man må ofte stave det når man heter noe vanlig og. Navn med flere stavemåter f.ek charlotte, kristoffer, etc.

Arketypen
28-05-07, 14:29
jeg vet om en som ikke kan si "R og har to i navnet..

Sexy Sadie
28-05-07, 18:13
Harald Walter?

Zenaria
28-05-07, 19:16

Humre...:rolf:

BEM
28-05-07, 19:35

Hally?

Cazandra
28-05-07, 20:20
Jeg har et "......sen"-navn og det bryr meg ingenting! Giftet meg tilogmed til det!
Hadde to sjeldne navn: Nesset og Hasselquist!

Suz
28-05-07, 20:39
Arnfinn Nesset.

Cazandra
28-05-07, 20:46
Nei, ikke han. :knegg: Pappa fikk endel ubehagelige samtaler i den tiden, ja!
Den Nesset-familien er Eidsvåg (møre og romsdal) og min Nesset-familie er fra sirdal.

Arketypen
28-05-07, 23:35
Humre...:rolf:

Når han skal si navnet sitt over tlf (dvs må stave det) så sier han navnet til kona som ikke har r...

Zenaria
28-05-07, 23:39
Når han skal si navnet sitt over tlf (dvs må stave det) så sier han navnet til kona som ikke har r...
Egentlig dypt inne, så synes jeg synd i han.

Mikkan
15-07-07, 14:22
Navnet skjemmer ingen, men jeg kan tenke meg at det kunne bli litt vel mange med samme navn i sen-stil.
Jåleri? Vel, litt jålete er det, men jeg forstår at enkelte -sen vil bytte etternavn.
Komplisert dette med navn. Jeg hadde ikke giddet å bytte et -senetternavn, men jeg forstår godt Celia Middelfart som kuttet ut den siste t-en når hun bodde i England. :geip: