PDA

Se full versjon : Hasjrøykere får psykisk sykdom

Zenaria
27-07-07, 21:37
En ny undersøkelse, den hittil største, bekrefter det vi allerede vet: Hasj øker dramatisk risikoen for å utvikle alvorlig psykisk sykdom (psykoser, schizofreni). Men også angst, depresjoner og selvmord er mer utbredt. Risikoen øker uansett bruk, men er størst for stroforbrulere, der risikoen for psykotisk lidelse øker mellom 50 til 200 prosent. Det er fortsatt usikkert om hasj fører til sykdommen, eller om det er personer med spesiell risiko som velger å røyke hasj. (Kilde: http://politiken.dk/videnskab/article349515.ece).

Avil
27-07-07, 22:02
En ny undersøkelse, den hittil største, bekrefter det vi allerede vet: Hasj øker dramatisk risikoen for å utvikle alvorlig psykisk sykdom (psykoser, schizofreni). Men også angst, depresjoner og selvmord er mer utbredt. Risikoen øker uansett bruk, men er størst for stroforbrulere, der risikoen for psykotisk lidelse øker mellom 50 til 200 prosent. Det er fortsatt usikkert om hasj fører til sykdommen, eller om det er personer med spesiell risiko som velger å røyke hasj. (Kilde: http://politiken.dk/videnskab/article349515.ece). Med tanke på alle som røyker, er det mest sannsynlig at hasjbruk i seg selv er årsak.

"Med tanke på alle som røyker, er det mest sannsynlig at hasjbruk i seg selv er årsak".
Nei, snarare tvert om. Andelen psykotiske pasientar som har røykt hasj er signifikant, men ein kan nettopp ikkje predikere sjukdomsutvikling, fordi andelen psykotiske blant hasjrøykarar er så liten.

Arketypen
27-07-07, 22:13
nå var psykoser bare en del av sykdomsbildet da. Uansett.

Avil
27-07-07, 22:21
Nei, det er ikkje noko "sjukdomsbilete" her. Det er fleire forskjellige sjukdommar som er knytt til korrelasjon med mykje hasjbruk.

Zenaria
27-07-07, 22:22
Med tanke på alle som røyker, er det mest sannsynlig at hasjbruk i seg selv er årsak.

Ops, dette innlegget har jeg kopiert fra en blogg, så ikke at brukeren hadde kommet med en kommentar til slutt. Men nå fjerner jeg den altså, den er ikke fra meg. :smile:

Arketypen
27-07-07, 23:00
Nei, det er ikkje noko "sjukdomsbilete" her. Det er fleire forskjellige sjukdommar som er knytt til korrelasjon med mykje hasjbruk.

var det jeg mente...

Mr.Man
28-07-07, 00:06
Den som bruker rusmidler burde i det hele tatt vurdere hvilke rusmidler man tåler best. Har man anlegg for psykiske problemer, er psykoaktive stoffer som Hasj og sentralstimulerende stoffer en svært dårlig ide.

Mikkan
28-07-07, 00:42
Hasj...er ikke det gått av "moten"?

Jeg hadde en venninne på skolen (videregående), hun måtte bare ha seg ei pipe. Har ikke mer erfaring med hasjrøykere enn det.
Når jeg tenker etter, hun utdannet seg til sykepleier og sist jeg snakket med henne ville hun satse på å bli psykiatrisk sykepleier. Hun har sikker sett noe...

BEM
28-07-07, 01:03
:popcorn:

Musefletta
28-07-07, 01:46
Omtrent halvparten av de jeg kjenner har prøvd det. Jeg har ikke. Dette hadde ikke så mye med tråden å gjøre, men likevel. :knegg:
Uansett så er jo dette gammelt nytt, er det ikke?

Arketypen
28-07-07, 11:17
Den som bruker rusmidler burde i det hele tatt vurdere hvilke rusmidler man tåler best. Har man anlegg for psykiske problemer, er psykoaktive stoffer som Hasj og sentralstimulerende stoffer en svært dårlig ide.

den vurderingen er ingen lett sak da.. og slett ikke for unge mennesker..

Zenaria
28-07-07, 12:21
Uansett så er jo dette gammelt nytt, er det ikke?

Nja, mange har jo visst dette lenge. Men det er jo en relativt stor mengde av verdens befolkning som til stadighet prøver å ufarliggjøre hasjen med propaganda. Derfor liker jeg slike store undersøkelser som slår fakta hardt i bordet. :hurra:

Sexy Sadie
28-07-07, 17:31
Jeg har en teori som går ut på at hasjrøykingen blandt slike mennesker med psykiske lidelser er mer enn slags form for selvmedisinering.

HILDE
28-07-07, 18:27
Jeg har en teori som går på at de som liker rus, gjerne tar seg en blås.

HILDE
28-07-07, 18:27
Eller en øl.

HILDE
28-07-07, 18:28
Eller en pille av et eller annet slag.

HILDE
28-07-07, 18:28
Jeg har et hode fullt av teorier, men dere vil neppe høre alle.

Zenaria
28-07-07, 20:10
:dom:

Musefletta
28-07-07, 23:34
Jeg har en teori som går på at de som liker rus, gjerne tar seg en blås.
Min teori er at alle som er nysgjerrige og muligens litt impulsive tar seg en blås.

Dette gjelder ikke øl i min teori. :knegg:

Musefletta
28-07-07, 23:35
Nja, mange har jo visst dette lenge. Men det er jo en relativt stor mengde av verdens befolkning som til stadighet prøver å ufarliggjøre hasjen med propaganda. Derfor liker jeg slike store undersøkelser som slår fakta hardt i bordet. :hurra:
Den er jeg enig i. Det finnes ihvertfall mange plakater på skoler (videregående, ihvertfall) rundt over hele landet som kan fortelle dette. Er jo for å informere ungdommen, men de skal jo tross alt ta beslutninger selv basert på informasjon og oppdragelse. Og litt miljø.

Avil
29-07-07, 01:56
Det er då trass alt meir propagande mot hasj, då.

Arketypen
29-07-07, 11:34
dette er bare mer mener du? Synes ikke man skal bruke propaganda som et ord som uskadeligjør om det er du mener. Til det er emnet for viktig.

Zenaria
29-07-07, 15:19
Det er då trass alt meir propagande mot hasj, då.

Mener du den vitenskapelige delen?

Avil
29-07-07, 18:30
Mener du den vitenskapelige delen?

haha, nei. Eg meiner den politiske delen, den pedagogiske delen og den såkalla kriminalførebyggande og rusførebyggande delen.

Å påstå at hasj fører til at ein treng sterkare stoff, og at hasj er første skrittet i retning av heroinmisbruk og liknande. Slikt fører i beste fall til at dei som likevel ikkje ville prøvd hasj blir sikrare i si sak. Men for det meste virker antinarkotika-propagandaen temmeleg hjelpelaus og feilslått. Så snart ungdommar (som i utgangspunktet er skeptiske til kva dei vaksne seier og meiner) oppdagar at dei vaksne har jugd om hasj, er det liten sjanse for at dei trur "informasjonen" om andre ting er riktig.
I verste fall kan ungdommar tru at ein lyg like mykje om heroin, og ende med å bagatellisere det ein har fått vite.

Arketypen
29-07-07, 19:49
så dette er bare propaganda og tull altså? hasj er ufarlig?

Avil
29-07-07, 21:52
Neidå. Hasj er ikkje ufarleg. Hasj ser ut til å ha ein katalyserande effekt på psykosesårbare, og sjølv for psykisk sterke personar vil storforbruk (dagleg) av hasj føre til sosial isolering, initiativløyse, grandiose idear som ein fordjupar seg i framfor å realisere mindre (og meir realistiske) planar, manglande evne til å kjenne glede og ro utan hasj, og med kjedsomhet som utprega abstinessymptom. Den sosiale isoleringa er knytt til både sosial fobi og depresjonssymptom.

Men at ein "stadig treng sterkare stoff", eller at dei fleste som røyker hasj begynner med heroin, er definitivt tull.

Arketypen
29-07-07, 22:06
er jo et noget stort problem at man stagnerer kognitivt også. Særlig når man begynner som ung....

Avil
30-07-07, 11:40
Stagnerer kognitivt?

Bare nalle
30-07-07, 13:18
Jeg er enig med Avil og Arketypen i de to siste innleggene.

Avil
30-07-07, 13:59
er jo et noget stort problem at man stagnerer kognitivt også. Særlig når man begynner som ung....

Stagnerer kognitivt?

Jeg er enig med Avil og Arketypen i de to siste innleggene.

:knegg:

Bare nalle
30-07-07, 14:15

Hehehe..
Jeg mente de to før den den siste der. Og jeg vet du skjønte det.

Jeg har noen gamle kompiser fra freakertiden som jeg møter en sjelden gang. De er akkurat som før i tankegang og meninger. Det er som å soppleve serien Glamour i virkeligheten. Du har ikke sett de på mange år, men ser at ingen ting er forandret. Bortsett fra gråere hår og et mer slitent trekk. :knegg:

Arketypen
30-07-07, 14:26
Stagnerer kognitivt?

man slutter utvikle seg. Man lærer ikke. Man stagnerer. Ikke bare mht ferdigheter, men hjernen vil kjemisk blokkeres for utvikling. Derfor skrev jeg kognitivt for å slippe skrive en essay :knegg:

Avil
30-07-07, 17:49
man slutter utvikle seg. Man lærer ikke. Man stagnerer. Ikke bare mht ferdigheter, men hjernen vil kjemisk blokkeres for utvikling. Derfor skrev jeg kognitivt for å slippe skrive en essay :knegg:

Det der er reinspikka tull.

Arketypen
30-07-07, 18:19
nei.

Avil
30-07-07, 19:10
Eh, jo. Korleis forklarar du ellers at brorparten av alle amerikanske universitetsstuderande av sekstiåttar-generasjonen røykte hasj, utan at dei akademiske resultata uteblei?

Arketypen
30-07-07, 19:27
ja, det var litt av en påstand du. Brorparten du. Og jeg vet ikke om mange som sitter på tall som viser resultater på skoler fra tiden heller. Ei heller på resultater fra personer på hasj vs perioder uten.

hasj = sløvhet, ned satt konsentrasjon og læringsevne.
Sett så det sammen med en alder der man lærer kontinuerlig.

http://www.dobbeltdiagnose.no/index.php?/dobbeltdiagnose/brukerinfo/rusmidler

Avil
30-07-07, 20:41
KAN føre til, Arketypen. Og tala er hovudsakleg vbasert på dei som oppsøker hjelpeapparatet eller på anna vis har så omfattande eller påfallande misbruk at dei kjem i kontakt med det offentlege.
Det er då ei kejnd sak at "alle" røykte hasj på college ein periode, og mi erfaring frå universitet lenger sør i Europa tilseier også at du tek feil.

Eg nektar sjølvsagt ikkje for at hasj KAN få både alvorlege og mindre alvorlege følger, men å slå fast at alle som røyker hasj er ute av stand til å lære noko er berre teit.

Bare nalle
30-07-07, 21:01
Jeg vet om noen som røyker hasj til vanlig. De fungerer fint i jobb og har høyutdannelse.
Den gruppa jeg snakker om har røyket hasj siden ten-årene og har levd på sosialstøtte og/eller solgt dop hele livet.
Dessuten mener jeg at man har mer kontroll med 4 piper inna bords enn en bøtte med alkohol.

Avil
30-07-07, 21:02
Og så er det jo veldig forskjell på å røyke hasj om kvelden, og på å røyke heile dagen då.

Arketypen
30-07-07, 21:03
de som har et fast forbruk får problemer med dette. Man ser at de henger etter ferdighetsmessig. Ikke minst mht sosiale evner.
å hevde at "alle" røyker blir litt for tendensiøst for min smak.

Jeg har aldri hevdet noe at om folk som røyker hasj uansett forbruk. Jeg skriver om det vi kan kalle brukere.

Jeg kjenner noen som kjører i fylla uten å skade noen. At andre har tall på at det er farlig blir jo da bare teit.

Om du lurer på definisjonene mine eller hva jeg mener er det bare å spørre. Tolking blir bare upresist og teit.......

Arketypen
30-07-07, 21:07
Nå kommer dere med "argumenter" som er typiske for brukere. Det vi gjør er ikke farlig, man må bare ha kontroll, det er farligere med alkohol blabla.

Hasjrøyking har konsekvenser. Å hevde annet er å fornekte.
Jeg kjenner da også folk som går på speed men som jobber i bank. Betyr det at speed er ok? . Nei.

Bare nalle
30-07-07, 21:18
Nå kommer dere med "argumenter" som er typiske for brukere. Det vi gjør er ikke farlig, man må bare ha kontroll, det er farligere med alkohol blabla.

Jeg kjenner da også folk som går på speed men som jobber i bank. Betyr det at speed er ok? . Nei.

Nå tar du veldig feil. Jeg har ikke brukt hasj på 22 år. Jeg er heller ingen tilhenger av fri hasj. Men som jeg sier tidligere i tråden så har jeg møtt flere gamle kjente som har levd i den samme stilen i 22 år, og de er i den gruppa du nevner.
Dessuten har alt vi gjør konsekvenser. Det vet vi vel alle.

Avil
30-07-07, 21:29

Du er rett og slett for unyanset og hellig overbevist til at det er noko poeng i å diskutere vidare med deg.

Sexy Sadie
30-07-07, 21:39
Jeg ser liksom ikke problemet med en feit en i ny og ne.

magnus
31-07-07, 01:12
Du er rett og slett for unyanset og hellig overbevist til at det er noko poeng i å diskutere vidare med deg.
:knegg: Right.. Men å selv innse at Arketypen har noen poeng? Å neida... ;)

Det verste med hasjen er det tjærestoffet synes jeg. Det må da være sykt ødeleggende for lungene.

Avil
31-07-07, 10:44
Magnus: Eg ser gjerne alle poenga, men eg reiser bust når det vert påstått at skadeverknadene gjeld alle, og det vitnar om særdeles lite kjennskap til emnet.

Zenaria
31-07-07, 11:13
Jeg synes Arketypen har mange gode poenger. Det er ingen, ingen som kan si hvilke skadevirkninger man ser på lang sikt eller hvem som er blitt skadet av hasjen. Men det er jo en tankevekker at psykiatrien er overbelastet, flere blir syk, samtidig som flere koser seg med en hasj. Argumentet om at han har røykt i 22 år og fungere fint, faller litt i grus. Hva er å fungere fint? Hva vet man egentlig om denne mannens hverdag. Konsetrasjonsproblemer. Psykiske lidelser holder de fleste skjult, inntil det sprekker en dag. Og kanskje på lang sikt, får vi en rape gal fyr inn på dementavdeling.

Når man beskriver skadevirkningen av å røyke hasj i en vitenskapelig avhandling, så skjønner man at propagandaen har virket når noen enda holder på ideen om at man kan røyke hasj og tro på at man kan leve et normalt liv, i alle fall på lang sikt.

Mr.Man
31-07-07, 12:11
Neidå. Hasj er ikkje ufarleg. Hasj ser ut til å ha ein katalyserande effekt på psykosesårbare, og sjølv for psykisk sterke personar vil storforbruk (dagleg) av hasj føre til sosial isolering, initiativløyse, grandiose idear som ein fordjupar seg i framfor å realisere mindre (og meir realistiske) planar, manglande evne til å kjenne glede og ro utan hasj, og med kjedsomhet som utprega abstinessymptom. Den sosiale isoleringa er knytt til både sosial fobi og depresjonssymptom.

Men at ein "stadig treng sterkare stoff", eller at dei fleste som røyker hasj begynner med heroin, er definitivt tull.
Helt klart. Men et moderat forbruk er ikke skadelig for et normalt utrustet menneske.

Mr.Man
31-07-07, 12:20
Jeg synes Arketypen har mange gode poenger. Det er ingen, ingen som kan si hvilke skadevirkninger man ser på lang sikt eller hvem som er blitt skadet av hasjen. Men det er jo en tankevekker at psykiatrien er overbelastet, flere blir syk, samtidig som flere koser seg med en hasj. Argumentet om at han har røykt i 22 år og fungere fint, faller litt i grus. Hva er å fungere fint? Hva vet man egentlig om denne mannens hverdag. Konsetrasjonsproblemer. Psykiske lidelser holder de fleste skjult, inntil det sprekker en dag. Og kanskje på lang sikt, får vi en rape gal fyr inn på dementavdeling.

Når man beskriver skadevirkningen av å røyke hasj i en vitenskapelig avhandling, så skjønner man at propagandaen har virket når noen enda holder på ideen om at man kan røyke hasj og tro på at man kan leve et normalt liv, i alle fall på lang sikt.
Hvis vi tar utgangspunkt i et daglig høyt forbruk kan jeg være enig, men vi må være forsiktige med å sette alle i samme bås her. Jeg kjenner mange som røyker en bønne kanskje hver 3 mnd., og de er ikke akkurat preget av det.

Sexy Sadie
31-07-07, 18:52
Jeg kjenner også mange som drikker øl hver dag og har gjort det i mange år, og de er virkelig preget av det. Så hva er verst?

Avil
31-07-07, 21:44
Eg anbefaler då ingen å røyke hasj. Men å seie at alle som røyker hasj blir sjuke og gale er rett og slett løgn. Og slike løgner er farlege, for ungdommane skjønar raskt at ein lyg når dei blir kejnt med eldre folk. Og då misser dei trua på oss vaksne.

Zenaria
31-07-07, 22:10
Hvis vi tar utgangspunkt i et daglig høyt forbruk kan jeg være enig, men vi må være forsiktige med å sette alle i samme bås her. Jeg kjenner mange som røyker en bønne kanskje hver 3 mnd., og de er ikke akkurat preget av det.

Å finne den gylne middelvei er alltid utfordrende.

Jeg kjenner også mange som drikker øl hver dag og har gjort det i mange år, og de er virkelig preget av det. Så hva er verst?

Tenker ikke nødvendigvis at vi skal sette disse rusmidlene opp mot hverandre, det er da verken bra å drikke øl eller røyke hasj hver dag.

Sexy Sadie
31-07-07, 23:47
Forskjellen på øl og hasj er at sistnevnte er ulovlig. Jeg er for legalisering.

magnus
01-08-07, 00:16
Forskjellen på øl og hasj er at sistnevnte er ulovlig.
Vel, begge deler er rusmidler, men ellers er det vel ikke så mange likheter..

Avil
01-08-07, 00:31
Nei, dei fleste valdshandlingar er knytte til alkoholmisbruk.

Thin White Duke
01-08-07, 02:38
Jeg synes i grunnen all nark skulle være tillatt. Det må da være en menneskerett å gå til grunne om man vil. Tillat nark og kutt ut de teite sprøyterommene! La folk leve det livet de ønsker seg!

Mikkan
01-08-07, 11:27
...og opphev røykeloven!

Zenaria
01-08-07, 11:49
Nå må dere begge roe dere ned. :-o

Mr.Man
01-08-07, 19:06
Yep. Legalize it all! :gyrken: :smokey:

magnus
01-08-07, 19:11
Nei, dei fleste valdshandlingar er knytte til alkoholmisbruk.
Ja, selvsagt. Noe annet hadde jo vært svært merkverdig.

Musefletta
01-08-07, 20:59
Bullshit. I de fleste tilfeller, for at slike ting skal inntreffe, må man ha røykt hasj over et år eller to. Eller flere. Jo, altså, jeg har ikke helt peiling, men såpass vet da til og med jeg.

Sexy Sadie
02-08-07, 14:56
Jeg synes i grunnen all nark skulle være tillatt. Det må da være en menneskerett å gå til grunne om man vil. Tillat nark og kutt ut de teite sprøyterommene! La folk leve det livet de ønsker seg!
Problemet mitt her er at jeg faktisk er litt enig.

Zenaria
02-08-07, 17:21

Jeg vet ikke om du er ironisk nå....men altså. Det er fryktelig mange som er sosialisert inn i et miljø der rus ødelegger familier. Mener du da at det offenlige ikke skal gripe inn å hjelpe disse menneskene? Uskyldige barn som blir misbrukt, neglektet og understimulerte? Eller mener du at det ikke er noen sammenheng mellom legalisering og misbruk?

Litt over her i tråden tror jeg det var noen som nevnte nederland og deres ruspolitikk. Nå stod det for et par mnd. siden er veldig lang artikkel i aftenposten om hvor feilslått nederlands narkotikapolitikk var. Så jeg tror neppe vi skal fremheve dette landet som et forbilde.

Thin White Duke
02-08-07, 19:53
Jeg er da ikke ironisk.. Litt likegyldig muligens, men slett ikke ironisk.
Men selvsagt, om sprøyterom hjelper understimulerte barn så er vel for så vidt det en rimelig kostnad vi han ta oss råd til.

Avil
02-08-07, 23:33
Det er då veldig stor forskjell på å seie at folk har rett til å gå til grunne sjølv, og så seie at dei har rett til å gå til grunne når dei har ungar. Eg er tilbøyeleg til å vere samd i at folk kan gjere kva dei vil med eigne kroppar. Men når ein har born, er ein pokka nødt til å ta ansvar.
Ungar treng omsorg, kjærleik, trygge og gode vaksne, og ikkje vaksne som tek livet av seg med verken narkotika, knivar, pistolar eller ekstremsport.

starbuck's
03-08-07, 07:41
Hasjrøyk svekker potensen til menn, fysj for noe dritt.

Sexy Sadie
03-08-07, 13:53
Det er då veldig stor forskjell på å seie at folk har rett til å gå til grunne sjølv, og så seie at dei har rett til å gå til grunne når dei har ungar. Eg er tilbøyeleg til å vere samd i at folk kan gjere kva dei vil med eigne kroppar. Men når ein har born, er ein pokka nødt til å ta ansvar.
Ungar treng omsorg, kjærleik, trygge og gode vaksne, og ikkje vaksne som tek livet av seg med verken narkotika, knivar, pistolar eller ekstremsport.
Jo, men da lurer jeg på hvorfor narkomane får beholde barna sine.

Avil
03-08-07, 14:14
Fordi barnevernet ikkje er kompetente nok eller har ressursar nok, eller fordi me har ein politikk i høve ungane her i landet at ein skal prøve så lenge som mogleg, og fordi det ikkje fins institusjonar og få beredskapsheimar, og fordi det er for få fosterforeldre og fordi ikkje alle narkomane er opplagt dårlege foreldre når ein besøker dei for å sjekke.

Shitzo
03-08-07, 18:53

Dette snakket de om på Dr.Phil for en stund siden. De mente at det var bevist at hasj stoppet hjernens utvikling. Jeg har dog ikke satt meg mer inn i det enn at jeg registrerte det og syns det hørtes logisk ut.

Shitzo
03-08-07, 18:55
Eh, jo. Korleis forklarar du ellers at brorparten av alle amerikanske universitetsstuderande av sekstiåttar-generasjonen røykte hasj, utan at dei akademiske resultata uteblei?

Det er avhengig av når de begynte å røyke hasj. Om de røykte etter at hjernen var ferdig utvikla, eller før.

Mr.Man
03-08-07, 18:56
Hasjrøyk svekker potensen til menn, fysj for noe dritt.
Ikke nok. :knegg:

Mr.Man
03-08-07, 19:02
Dette snakket de om på Dr.Phil for en stund siden. De mente at det var bevist at hasj stoppet hjernens utvikling. Jeg har dog ikke satt meg mer inn i det enn at jeg registrerte det og syns det hørtes logisk ut.
Hvis det er riktig, kan den ikke stoppes for alltid eller helt. Hvis man f.eks. sier at mengden THC i blodet vil forsinke læring tilsvarende, vil et moderat forbruk omtrent ikke ha noen langtids-effekt.

Personlig har jeg observert at personer som har røkt mye har "stagnert" og jeg har vokst fra dem i interesser og utvikling. Men jeg har ikke merket det på folk som har et moderat forbruk (med moderat forbruk mener jeg inntak av 1G eller mindre pr. helg) eller mindre.

Shitzo
03-08-07, 19:07
Jeg tror det som avgjør om man blir "bruker" av være seg narkotika, alkohol eller andre stoffer er selve motivasjonen til at man begynte i første omgang. En person som eksperimenterer bare for å eksperimentere, vil ikke nødvendigvis ende opp med å bruke det hver dag, mens en som prøver det for å "rømme" fra hverdagen, få fred i sjela osv kan kjapt bli avhengig, spesielt hvis vedkommende er disponert for avhengighet enten via arv eller miljø.

Dette er for meg et tema det er vanskelig å si om jeg er enig eller uenig i. Jeg mener at folk skal få lov til å leve det livet de ønsker, så lenge det ikke påvirker andre. Men å legalisere all narkotika er en lettvint løsning som igjen kan få fatale følger for resten av samfunnet. Hvor mange drap, hvor mye sexmisbruk, hvor mye vold kommer det ikke ut av forbruk av narkotika og andre rusmidler?

Mr.Man
03-08-07, 19:07
Litt over her i tråden tror jeg det var noen som nevnte nederland og deres ruspolitikk. Nå stod det for et par mnd. siden er veldig lang artikkel i aftenposten om hvor feilslått nederlands narkotikapolitikk var. Så jeg tror neppe vi skal fremheve dette landet som et forbilde.
Tror du er ute og sykler her. Link til artikkel takk!

Shitzo
03-08-07, 19:08
Hvis det er riktig, kan den ikke stoppes for alltid eller helt. Hvis man f.eks. sier at mengden THC i blodet vil forsinke læring tilsvarende, vil et moderat forbruk omtrent ikke ha noen langtids-effekt.

Personlig har jeg observert at personer som har røkt mye har "stagnert" og jeg har vokst fra dem i interesser og utvikling. Men jeg har ikke merket det på folk som har et moderat forbruk (med moderat forbruk mener jeg inntak av 1G eller mindre pr. helg) eller mindre.

Eneste jeg husker de snakket om var at det sinket utviklingen av hjerneceller og noe greier, men jeg husker ikke akkurat hva det var de sa.

Avil
03-08-07, 22:17
Det der med utvikling av hjernen og alder er visst ikkje di sterke side, Shitzo. :knegg:
Det Arketypen og du påstår er jo at hjernen nettopp stopper å utvikle seg (= lære) når ein røyker hasj. Det er positivt bullshit, sjølvsagt. Men at ein kan sjå ein samanheng mellom bruk av hasj og dårlegare innlæring er ein heilt annan sak.
Eg har eigentleg bestemt meg for å ikkje diskutere hjerne og utvikling og læring og rus og slikt med dykk her, det er eit felst som krever temmeleg kompleks viten, og her er det tydeleg at steile og ukompliserte påstandar slår betre an enn meir edrueleg (!) akademisk nyansering.

Men dette kan berre ikkje få stå uimotsagt.

Det er mykje mogleg at hasj hemmer innlæring. Og det er mogleg at ein ser samanheng mellom kor mykje ein bruker og kor mykje læring blir hemma.
Men å slå fast at "alle som røyker hasj sluttar å lære noko" er som å seie at alle som tar solarium får kreft eller at alle som køyrer bil kjem til å døy i ei bilulukke.

Zenaria
03-08-07, 22:26
Jeg er da ikke ironisk.. Litt likegyldig muligens, men slett ikke ironisk.
Men selvsagt, om sprøyterom hjelper understimulerte barn så er vel for så vidt det en rimelig kostnad vi han ta oss råd til.

Hmm, jeg er ikke av den typen som vil fortelle folk hvordan de skal leve. Denslags liker jeg ikke. MEN, rus fører stort sett bare med seg elendighet, i hverfall når man er kommet til et punkt da det styrer hverdagen din. Slik samfunnet nå engang er, og jeg mener at man her må ta utgangspunkt i hvordan folk lever ikke hva man tror på, så skaper rus et helvete for veldig mange barn. Da mener jeg samfunnet må inn å hjelpe til. Så vidt jeg vet, er det ingen som ikke vil ut av det, når det først er blitt så ille at de selv ikke klarer å styre sitt eget liv. Og når det i tillegg er barn i bilde, så er det vår forbanna plikt og hjelpe. Å sitte på sin egen sten og da fastholde på et ideal om at rus burde deles ut til befolkningen og at vi må få mer og billigere vin i på nærbutikken, er så forbanna egoistisk og kunnskapsløst at jeg bare vil grine.

Zenaria
03-08-07, 22:31
Tror du er ute og sykler her. Link til artikkel takk!

Mr. jeg finner ikke artikkelen og gidder ikke bruke hele kvelden på å lete etter den. Men det er et par mnd. siden, tror det var aftenposten jeg leste det i. Det var en langvarig studie om rus, liberalisering, skader osv. Og der påstod forsker at ruspolitikken av feilslått.

Shitzo
03-08-07, 22:31
Det der med utvikling av hjernen og alder er visst ikkje di sterke side, Shitzo. :knegg:
Det Zenaria og du påstår er jo at hjernen nettopp stopper å utvikle seg (= lære) når ein røyker hasj. Det er positivt bullshit, sjølvsagt. Men at ein kan sjå ein samanheng mellom bruk av hasj og dårlegare innlæring er ein heilt annan sak.
Eg har eigentleg bestemt meg for å ikkje diskutere hjerne og utvikling og læring og rus og slikt med dykk her, det er eit felst som krever temmeleg kompleks viten, og her er det tydeleg at steile og ukompliserte påstandar slår betre an enn meir edrueleg (!) akademisk nyansering.

Men dette kan berre ikkje få stå uimotsagt.

Det er mykje mogleg at hasj hemmer innlæring. Og det er mogleg at ein ser samanheng mellom kor mykje ein bruker og kor mykje læring blir hemma.
Men å slå fast at "alle som røyker hasj sluttar å lære noko" er som å seie at alle som tar solarium får kreft eller at alle som køyrer bil kjem til å døy i ei bilulukke.

Som sagt, jeg fikk det bare med meg i forbifarten og har ikke hatt gidden til å sjeke mer etterpå. Jeg påstår heller ikke at ALLE som røyker hasj slutter å lære noe.

Mr.Man
03-08-07, 23:38
Mr. jeg finner ikke artikkelen og gidder ikke bruke hele kvelden på å lete etter den. Men det er et par mnd. siden, tror det var aftenposten jeg leste det i. Det var en langvarig studie om rus, liberalisering, skader osv. Og der påstod forsker at ruspolitikken av feilslått.
Det er vel ingen som kan slå seg på brystet og si at de har lykkes, men jeg leste er artikkel en gang som refererte til noen tall fra Nederland hvor det sto at antall hashrøykende borgere gikk ned etter at de innførte Cofee-shops. Kanskje fordi det ikke ble så spennende mer når det var "lov"? Derimot har de selvsagt hatt mye narkoturisme som ikke er med i disse tallene. Når de en gang var først på banen måtte jo det skje.

Forøvrig er det mange flere som dør av overdoser her til lands som du kan lese om her i kommenaterene fra Fritjof:
http://www.stortinget.no/spti/1995/dw-o1996030614-022.html

livato
03-08-07, 23:43
Det er vel ingen som kan slå seg på brystet og si at de har lykkes, men jeg leste er artikkel en gang som refererte til noen tall fra Nederland hvor det sto at antall hashrøykende borgere gikk ned etter at de innførte Cofee-shops. Kanskje fordi det ikke ble så spennende mer når det var "lov"? Derimot har de selvsagt hatt mye narkoturisme som ikke er med i disse tallene. Når de en gang var først på banen måtte jo det skje.

Forøvrig er det mange flere som dør av overdoser her til lands som du kan lese om her i kommenaterene fra Fritjof:

Æsjameg, nå leste jeg nettopp at antallet hasjrøykende borgere hadde gått ned overalt, ikke bare i land der det er legalisert. Så da kunne man ikke automatisk trekke den konklusjonen at det var legaliseringen som var årsaken. Men har ikke linken til den, og gidder heller ikke lete. :drink:

Mr.Man
03-08-07, 23:47
Nei, men ihvertfall kan man fastslå at den lokale legaliseringen ikke har ført til økt forbruk slik mange påstår er en garantert konsekvens.

livato
03-08-07, 23:49
Nei, men ihvertfall kan man fastslå at den lokale legaliseringen ikke har ført til økt forbruk slik mange påstår er en garantert konsekvens.

Hvem påstår det? Har du en link?

Avil
03-08-07, 23:52
Sist eg var oppdatert på tala, var det fleire heroindødsfall i Oslo enn i Amsterdam.

Mr.Man
03-08-07, 23:53
Det er vel den omvendte konsekvensen av "antallet hasjrøykende borgere hadde gått ned overalt, ikke bare i land der det er legalisert".

livato
03-08-07, 23:57
Sist eg var oppdatert på tala, var det fleire heroindødsfall i Oslo enn i Amsterdam.

Hasj og heroin er heldigvis to forskjellige ting

Mr.Man
04-08-07, 00:04
Ja, det blir nevnt av Fritjof i linken til Stortingets spørretime over. Tallene har han fra Nederlandsk ambassade.

Avil
04-08-07, 00:07
Joda, men mange har vore redde for at lettare tilgong på cannabis skulle føre til stor auke i anna rusmisbruk.
Det rusmisbrukarane seier sjølv er at om dei er avhengig av eit stoff og ikkje får tak i det, hender det at dei prøver ut noko anna. Så samanhengen kan vere nett motsett. At rikeleg tilgong på stoff fører til mindre skifte.

Gudane veit kva ein skal gjere med det, men den norske politikken er i alle fall mislukka.

livato
04-08-07, 00:07
Ja, det blir nevnt av Fritjof i linken til Stortingets spørretime over. Tallene har han fra Nederlandsk ambassade.

På min skjerm er det ingenting over, så det så....

Mr.Man
04-08-07, 00:09
På min skjerm er det ingenting over, så det så....

livato
04-08-07, 00:12

Skal vi se nå, jeg begynner å bli forvirret når jeg er innom så mange tråder på en gang. Hva er det jeg skal finne i den linken? :spin: :spin:

Mr.Man
04-08-07, 00:16
Tall på overdose-dødsfall i Norge og Nederland.

livato
04-08-07, 00:21
Tall på overdose-dødsfall i Norge og Nederland.

Hvordan går det med den linken som omhandler de påståelige folkene?

Mr.Man
04-08-07, 00:40
Den fant de aldri. Det var nok "WonderGong"-fakta.

TjoBing
04-08-07, 05:35
D'oh.. for en tråd..

Cannabispreparater i varierende former, i likhet med en mengde andre naturprodukter er selvfølgelig et fysisk rusmiddel. Regionale lovgivninger og moral/kvasimoral avgjør hvorvidt det er styggedom eller et aktivum.

Rusmidler har sine effekter, og anvendes i større eller mindre grad av store deler av befolkningen i de fleste land. I religiøs, sosial, eller individuell sammenheng.

Overdreven bruk av rusmidler er neppe noen braksuksess uansett hva man propper i seg. Får man i seg for mye, ser man engler eller annet, og starter skoler som lover å dele opplevelsene med andre.

Hasjhuer som fyrer seg bønner døgnet rundt er noe mindre, men nesten like utsatt for dilerium over tid som en faglig alkoholiker, som starter dagen med sprit/rødsprit etc etc.

Det er en grunnleggende forskjell på bruk og misbruk av hasj, akkurat som med alkohol og et par andre rusmidler som ikke er tema her.

Jeg har noen kompiser som fyrer som skorsteiner, dvs fra de står opp til de legger seg, etter sytten forsøk om å be dem skjerpe seg, må jeg innse at jeg ikke er mora deres. Dem om det. De passer ikke inn i Bygdøy Høires definisjon av det besteborgerlige samfunn. Det som plager allmenheten mest, er vel at de trives med situasjonen. Og sine tre til fire underground konserter i uka, iblandet divrese reggaepatyer. Igjen, dem om det. Samfunnets utskudd, slabbedasker, døgenikter, sulliker og tullinger. Men de er uansett mer oppegående enn de lokale fyllikene. Neppe noen vitenskapelig analyse, men sett ut i fra kontinuerlig bruk av rusmidler,

Overkill er overkill. Drikker du fra morgen til kveld, eller røyker bønner fra morgen til kveld, 24/7, vil det rakne for de fleste før eller senere. Uavhengig av type stimuli.

Røyk hva du vil, drikk hva du vil, men med måte. Men av og til er for mye av det gode skikkelig moro. I fengsel med oss alle, det er jo ulovlig..