PDA

Se full versjon : Verdens vegetardag

Sorepheus
01-10-07, 21:02
I dag er det verdens vegetardag/uke.

Da er det verdt å minne folkets fettjunkier på følgende fakta:

20.000 mennesker dør hver dag av matmangel. 3/4 av disse er barn. Det er 7-8 millioner mennesker i året.

800 millioner mennesker er underernært.

1 kg kjøtt tilsvarer 20 kg vegetarisk kost i samme ernæringsverdi.

Dvs. at om *du* spiste vegetarisk ville det være nok mat til 20 flere mennesker på jorden. Eventuelt 20 færre døde mennesker, 15 av disse barn.

FNs matvareorganisasjon FAO, sier vi står ovenfor en snarlig global matvarekrise med global mangel på soja, mais og hvete. Dette er og hva vi forer dyrene med. Linser har det alt hvert mangel av på verdensbasis etter en dårlig høsting i India.

Så da er det og verdt å tenke på at en vegetarianer lever i gjennomsnitt, uten moderne ernæringssupplementer, 2 år lengre enn en kjøtteter.

Interessert i å vite mer?

http://www.vegetar.com/

Suz
01-10-07, 22:01
Jeg har spist fisk og ris i dag. Dvs Sushi. Får jeg spise litt fisk kan jeg klare meg uten kjøtt denne uken. :lager plan:

Suz
01-10-07, 22:01
Jeg må ha ost. Det er mitt problem.

Uketassen
01-10-07, 23:09
Det eneste storfekjøttet jeg får i meg for tiden er på frossenpizzaene, jeg har testet ut vegatarvarianten, men likte den ikke noe særlig. Derimot spiser jeg masse kylling for tiden.
Og om det ble en million flere vegetarianere i verden tror jeg likevel det ville dødd like mange av sult i Afrika selv om den millionen gjør at det er mat nok til 20 millioner flere mennesker. Men det er et fint regnestykke, det skal du ha.

Arketypen
01-10-07, 23:11
ingen afrikaner får mat selv om jeg spiser mindre.

Sorepheus
01-10-07, 23:38
Der tar dere nok feil. For det først er det ikke bare i Afrika. For det andre er dette ofte mat importert fra den 3. verden i utgangspunktet, spesielt det som brukes til dyrefor.

Slik det er nå er det ikke snakk om distribusjonsproblemer lengre, men kapasitetsproblemer. Resultatet er at prisene stiger i den 3. verden, spesielt siden vesten importerer så mye dyrefor. Da soja og maisfor spesielt, og mest fra Latin Amerika.

Dette med kylling går ikke opp. Selv om dyret er mindre, bruker det fortsatt 20 ganger maten, fordi det er et dyr som vokser uansett.

Uketassen
02-10-07, 00:08
Så du tror virkelig at en million flere vegetarienere løser sulteproblemet?

Sorepheus
02-10-07, 01:35
Nei. 100 millioner derimot.

Uketassen
02-10-07, 01:41
Da er jo det regnestykket ditt helt feil. Og oddsen på at vi får 100 millioner flere vegetarianere i løpet av de neste ti årene er nok en til hundre millioner eller noe slikt, verd å satse en krone på i det minste.

Arketypen
02-10-07, 08:45
tenker det hadde blitt problematisk å høste inn vegatarmat til alle jeg. dessuten brukes det masse sprøytemiddel og motoriserte maskiner i produksjonen. huff.

181
02-10-07, 12:09
vi kan jo ikke bruke alle de jordene til mat - vi skal jo ha biodrivstoff :P
verden ER gal.

Sorepheus
02-10-07, 12:16
Da er jo det regnestykket ditt helt feil. Og oddsen på at vi får 100 millioner flere vegetarianere i løpet av de neste ti årene er nok en til hundre millioner eller noe slikt, verd å satse en krone på i det minste.

Langt i fra. Det er 800 millioner underernærte akkurat i dag. Og hvert 5. sekund dør et barn av mangel på mat.

Limafox
02-10-07, 21:07
Morder.

Zenaria
02-10-07, 22:20
Når jeg leser slikt, tenke jeg på det paret i England som sultet barnet sitt ihjel. Det døde etter 4-5 mnd av underernæring. Det viste seg at de var vegetarianere og praktiserte dette også ovenfor barnet.

Kims
02-10-07, 23:45
Når jeg leser slikt, tenke jeg på det paret i England som sultet barnet sitt ihjel. Det døde etter 4-5 mnd av underernæring. Det viste seg at de var vegetarianere og praktiserte dette også ovenfor barnet.

Praktiserte og praktiserte, de hadde EN tåteflaske, som ungen fikk eplejuice på en sjelden gang. Sjuke folk.
Gratulerer med dagen veggiser, hyggelig å feire den med å telle opp hvor mange som kreperer av det ene eller andre. Tror sannelig jeg skal feire min bursdag slik og.

Sorepheus
03-10-07, 02:06
Minner meg om blant annet den kjøttetermoren i Sverige som myrdet ungene sine og stappet dem i fryseren.

Zenaria
03-10-07, 07:55
:ler: Fint å se at humoren er tilbake. :skratt:

Arketypen
03-10-07, 09:18
misjonering suger

Base
03-10-07, 09:46
Det er det jeg har sagt hele tiden, Dongen hater dyr. Han har jo viet livet sitt til å spise opp maten deres.

Sorepheus
03-10-07, 20:10
De fleste av dere er sinnsjuke, så enkelt er det.

tinka
03-10-07, 21:32
Hvordan ser et helt friskt sinn ut?

BEM
03-10-07, 21:37

Hvis de fleste i verden er sinnsyke.
Hva skal vi da gjøre med de friske?

Base
04-10-07, 00:11

Men selv er du et levende eksempel på hvordan det er å ikke være sinnsyk? Du er modellen for hvordan god mental helse vises i praksis? :opptommel:

Shitzo
04-10-07, 03:13
I dag er det verdens vegetardag/uke.

Da er det verdt å minne folkets fettjunkier på følgende fakta:

20.000 mennesker dør hver dag av matmangel. 3/4 av disse er barn. Det er 7-8 millioner mennesker i året.

800 millioner mennesker er underernært.

1 kg kjøtt tilsvarer 20 kg vegetarisk kost i samme ernæringsverdi.

Dvs. at om *du* spiste vegetarisk ville det være nok mat til 20 flere mennesker på jorden. Eventuelt 20 færre døde mennesker, 15 av disse barn.

FNs matvareorganisasjon FAO, sier vi står ovenfor en snarlig global matvarekrise med global mangel på soja, mais og hvete. Dette er og hva vi forer dyrene med. Linser har det alt hvert mangel av på verdensbasis etter en dårlig høsting i India.

Så da er det og verdt å tenke på at en vegetarianer lever i gjennomsnitt, uten moderne ernæringssupplementer, 2 år lengre enn en kjøtteter.

Interessert i å vite mer?

http://www.vegetar.com/

Som om det ikke allerede er mer enn nok mat på jorden til å mate alle sultne sjeler. Det er ikke mangelen på mat som stopper de sultne i Afrika fra å bli foret, det er mangel på vilje.

Shitzo
04-10-07, 03:15
Der tar dere nok feil. For det først er det ikke bare i Afrika. For det andre er dette ofte mat importert fra den 3. verden i utgangspunktet, spesielt det som brukes til dyrefor.

Slik det er nå er det ikke snakk om distribusjonsproblemer lengre, men kapasitetsproblemer. Resultatet er at prisene stiger i den 3. verden, spesielt siden vesten importerer så mye dyrefor. Da soja og maisfor spesielt, og mest fra Latin Amerika.

Dette med kylling går ikke opp. Selv om dyret er mindre, bruker det fortsatt 20 ganger maten, fordi det er et dyr som vokser uansett.

Nå jar jeg muligens misforstått litt men med flere vegetarianere så går det også en god del mer soya produkter da det er en viktig del av vegetarkosten for å få nok av den riktige næring, så da vil jeg tro dette går nesten opp i opp.

Sorepheus
04-10-07, 17:07
Poenget Shitzo er at et dyr forbruker nesten like mye som et menneske. Det er ikke bare i fôr, men og areal, bensin, elektrisitet, vann, medisiner, infrastruktur og kloakk. Og du spiser nå minst 10 slike i året som kjøtteter.

Shitzo
04-10-07, 19:14
So? Har du hørt om "Circle of life" noen gang?

Arketypen
04-10-07, 19:31
jeg spiser mest selvskutt vilt jeg da...:mrgreen:

Shitzo
04-10-07, 19:54
Jeg lar andre ta den jobben for meg, så bare spiser jeg det. :nemlig:
Jakter på andre ting istedenfor. :knegg:

Arketypen
04-10-07, 20:05
kanskje det aller beste for miljøet og verden er å kun spise vilt? ...

Starwolf
04-10-07, 20:28
Jeg foretrekker å spise stille og rolig. Blir mindre søl av det.

Sexy Sadie
04-10-07, 20:33
Enig.

Base
04-10-07, 21:12
Du holder deg til lam da?

Shitzo
04-10-07, 21:27
kanskje det aller beste for miljøet og verden er å kun spise vilt? ... Nei, det beste for verden ville vært å spise mennesket. Verre dyr enn det skal man lete lenge etter. :knegg:

Sorepheus
05-10-07, 10:29
Hva er det du ler av? Er det klar over at kannibalisme er noe enkelte mennesker er disponert for?

Arketypen
05-10-07, 15:27
Hva er det du ler av? Er det klar over at kannibalisme er noe enkelte mennesker er disponert for?

right.. :knegg: Tror jeg kjenner et par forresten... :ondtglis:

Arketypen
05-10-07, 16:36
Du holder deg til lam da?

jeg hiver meg på nm i blødmer: lam er kanskje ikke så rådyr som rein kanskje..

Zenaria
05-10-07, 18:55
Egentlig skulle jeg gjerne vært vegetarianer, men det strider imot mine menneskelige primærbehov.

Sorepheus
05-10-07, 19:47
right.. :knegg: Tror jeg kjenner et par forresten... :ondtglis:

Det gjør jeg og.

Hydra
07-10-07, 15:12
Det er forskjell på kjøt og kjøt. Dvs ku, lam, gris, elg og hjort. Vilt lever av kongler, kvist, knurp og knorr og er dessutan veldig godt. Lam og svin utnyttar fóret fleire gonger betre enn storfe. Ingen burde ete storfe, eigentleg, men som Suzie slit eg med å halde meg unna ost og smør og slikt.

Base
07-10-07, 20:55
jeg hiver meg på nm i blødmer: lam er kanskje ikke så rådyr som rein kanskje..

Jada du måtte elge deg innpå du også....:knegg:

Arketypen
07-10-07, 21:51
Jada du måtte elge deg innpå du også....:knegg:

Rein med meg ja :knegg:

Sorepheus
07-10-07, 22:03
Det er forskjell på kjøt og kjøt. Dvs ku, lam, gris, elg og hjort. Vilt lever av kongler, kvist, knurp og knorr og er dessutan veldig godt. Lam og svin utnyttar fóret fleire gonger betre enn storfe. Ingen burde ete storfe, eigentleg, men som Suzie slit eg med å halde meg unna ost og smør og slikt.

Smøret kan du i hvert fall med fordel bytte ut med margarin. Sojamelken, rismelken og havremelken fåes både med tilsatt kalsium og vitaminer eller uten. Ellers har man begynt å få et rikere utvalg av sojaoster. F.eks. Viana skal være bra på pizza.