Se full versjon : Aikido
Tror jeg skal ta opp Aikido, er vel den kampsporten som passer meg best har jeg funnet ut.
Tror jeg skal ta opp Aikido, er vel den kampsporten som passer meg best har jeg funnet ut.
Aikido virker kult, men det er jo en del mindre. Mener å ha sett noe på Blindern.
Aikido er vel det han Steven Segal er mester i? Det ser bare helt konge ut når de glir rundt med rak rygg mens motstanderne flyr gjennom luften :)
Ja, det ser jo litt impressive ut når det funker. Det er hele tiden basert på at man får tak i armen eller foten til motstanderen og så vrir man rundt i forskjellige vendinger. Problemet er at det er ubrukelig hvis man ikke får tak i noe, så jeg synes også det kan se litt vel urealistisk ut som selvforsvar.
Men hvis man synes samuraisverd og slikt også er kult er jo Aikido tingen.
sant det. men fant noen snutter på youtube der de tar tak i kroppen også.. Nå er det vel også slik at en bokser ofte vil mose de fleste div karateutøvere, fordi less is more... ;)
Ja, det er riktig i de fleste tilfeller. Kreftene man bruker for å slå et punch er betraktelig mindre enn f.eks. et flyvende spark og slagene til en bokser kommer fort og er kraftige. Kommer man tett innpå er også Taekwon-do og Karate rimelig ubrukelig. Da er Thai-boksing, Jui-Jitsu og Kung-Fu mer komplette kampsporter som kan brukes mer i street-fighting. Men treffer man med et Taekwon-do spark (flyvende spesielt) er det natta for den andre umiddelbart. Derfor er det mange spark vi ikke får bruke i sparring fordi de er for farlige. Men WTF taekwon-do går fullkontakt med hjelm og kan bruke flere spark (men de får ikke slå i hodet som vi i ITF kan). Vi kan jo se resultatet av det her:
jvjvugJ2rFM
Ser litt på europort av og til når de har.. øøø... nå husker jeg jo ikke hva det heter... Men de samler alle typer kampsporter der de g¨år mot hverandre etter (få) regler. I praksis er det jo Thai og kickboksing-teknikk de utøver.. pga det er det som funker.
Er det K1 eller den MMA-varianten du tenker på?
Så aikido er absolutt effektivt, spesielt med tanke på at de færreste pakker karatapunsj. Noe av trikket er jo nettopp å få motstanderen i bakken, der man effektivt kan uskadeliggjøre. Her vil jeg driste meg til å påstå at Aikido er mer effektivt enn slag og spark kombinasjoner.
Er det K1 eller den MMA-varianten du tenker på?
K1
Lystløgner
21-11-07, 17:57
Så aikido er absolutt effektivt, spesielt med tanke på at de færreste pakker karatapunsj. Noe av trikket er jo nettopp å få motstanderen i bakken, der man effektivt kan uskadeliggjøre. Her vil jeg driste meg til å påstå at Aikido er mer effektivt enn slag og spark kombinasjoner.
Spesielt hvis man avslutter med et samuraisverd :ondtglis:
Jeg har sett mange av de Aikido-videoene der. De er litt så som så. De baserer seg på at man går mot angriperen med enten et knivhåndsslag ovenifra eller med utstrakte hender rett frem mot motsanderen. Hvem er det som gjør det?
Hadde en trent Taekwon-do utøver sparket fyren i trynet med flyvende spark med rotasjon skal jeg love deg at den mannen hadde vært dau lenge før han rakk å tenke på å ta tak i noe hånd eller ledd.
De er også veldig sårbare mot Judo/Ninjutsu-feiinger. En lav feiing med utstrakt bein vil få de der til å tippe over.
Bare se flere vidoer av den typen så vil du se at de aldri blir angrepet med flyvende spark eller feiinger. Heller ikke typiske Thaiboksing-angrep med knær og albuer.
Men når det er sagt er disse teknikkene kjempeflotte mot overfall hvor angriper prøver seg på å holde eller kvele motstander. Derfor er de svært ofte tatt med i militær selvforsvar som f.eks. Commando Krav Maga.
K1
Ja, men mange av sparkene de bruker der er typiske Taekwon-do spark. Og i K1 er det regler som forhindrer kast, feiing og bryting. Men svært ofte begynner Taekwon-do utøvere som liker sparring med Kick-boksing eller Thai-boksing.
Jeg har sett mange av de Aikido-videoene der. De er litt så som så. De baserer seg på at man går mot angriperen med enten et knivhåndsslag ovenifra eller med utstrakte hender rett frem mot motsanderen. Hvem er det som gjør det?
Hadde en trent Taekwon-do utøver sparket fyren i trynet med flyvende spark med rotasjon skal jeg love deg at den mannen hadde vært dau lenge før han rakk å tenke på å ta tak i noe hånd eller ledd.
De er også veldig sårbare mot Judo/Ninjutsu-feiinger. En lav feiing med utstrakt bein vil få de der til å tippe over.
Bare se flere vidoer av den typen så vil du se at de aldri blir angrepet med flyvende spark eller feiinger. Heller ikke typiske Thaiboksing-angrep med knær og albuer.
Men når det er sagt er disse teknikkene kjempeflotte mot overfall hvor angriper prøver seg på å holde eller kvele motstander. Derfor er de svært ofte tatt med i militær selvforsvar som f.eks. Commando Krav Maga.
Faktisk angriper den absolutte majoritet utrolig klumsete. Noe slikt som 80% av alle knivangrip er "slashing" og ikke "thrusting," og de aller fleste slag skjer i alkoholpåvirket tilstand og er straighte og er svingslag.
Med knivangrep er og det å sparke og slå rimelig utelukket fordi du da lett perforerer din eget arm/ben med kniven. Derimot hvis man klarer å parere/holde knivarmen er slag supert, gjerne flere slik at de mister kreftene og man kan sikre våpenet.
Faktum er og at du skal ha trent spark og slag rimelig lenge for å virkelig pakke nok punsj til å drepe umiddelbart. Ofte gjør du motstanderen bare mer sinna/rabiat om du ikke treffer riktig med en gang. Ha med i tanken at personen sannsynligvis er full av adrenalin, han må derfor treffe bakken og samtidig ikke klare å komme seg opp igjen. For å f.eks. legge noen som veier 100 kilo i bakken kreves det *mye* kraft.
De teknikkene jeg lærte i så måte er å uskadeliggjøre raskt med en kombinasjon, sjokklegge i bakken og deretter brekke det som brekkes må før man løper.
Krav Maga er interessant, spesielt fordi det er dirty fighting tatt til det ekstreme. Det er ingen motforestillinger mot å ta ut øyene eller mokke til i ballene i Krav Maga, noe som bare er logisk i en fight situasjon. Krav Maga er og supert i en situasjon hvor f.eks. en holder deg og en eller to til angriper.
Jeg synes Aikido er interessant ikke bare fordi det ser fett ut å bare kunne videreføre Ki'en i flow, men og fordi det er effektivt mot flere angripere, noe en karate kata krever mye trening for å lære.
Jeg har forøvrig ingen tro på first strike, derfor blir en del teknikker noe utelukket.
Jeg har forøvrig ingen tro på first strike, derfor blir en del teknikker noe utelukket.
Av erfaring vet jeg at den som får inn first strike gjerne slipper å tenke på second, third etc....
Ergo, ingen vits i å vente på at motstanderen skal slå hvis man først er midt oppi det. Slå først, slå hardt og slå for all del for å gjøre slutt på det.
En jeg gikk på skoen med for mange år siden var mester på dette. Hver gang han kom i bråk var han først "redd" for at motstanderen skulle bli overmodig. Dermed satt springskallen i nesa dems før de visste hva som hadde skjedd. Det hele ble gjerne avsluttet med et spark i nøttene.
Av erfaring vet jeg at den som får inn first strike gjerne slipper å tenke på second, third etc....
Ergo, ingen vits i å vente på at motstanderen skal slå hvis man først er midt oppi det. Slå først, slå hardt og slå for all del for å gjøre slutt på det.
En jeg gikk på skoen med for mange år siden var mester på dette. Hver gang han kom i bråk var han først "redd" for at motstanderen skulle bli overmodig. Dermed satt springskallen i nesa dems før de visste hva som hadde skjedd. Det hele ble gjerne avsluttet med et spark i nøttene.
Konsekvent ville jeg ikke gjort dette. I en slik situasjon kan man i de aller fleste tilfeller og legge på sprang. Det byr meg ikke imot å kravle litt for å unngå en fight, mitt æresbegrep er ikke relatert til tåpelige gatebrawls uansett.
Konsekvent ville jeg ikke gjort dette. I en slik situasjon kan man i de aller fleste tilfeller og legge på sprang. Det byr meg ikke imot å kravle litt for å unngå en fight, mitt æresbegrep er ikke relatert til tåpelige gatebrawls uansett.
Avhengig av situasjon så må man alltid vurdere fight/flight. Envher konfrontasjon er risikobetont. Da jeg ble sparket ned uprovosert for snart 20 år siden hadde nok ikke flight hvert mulig. Vedkommende sto helt oppå meg og da jeg startet å snu meg lå jeg plutselig i bakken og så stjerner. Jeg så aldri sparket komme. I en tilsvarende situiasjon i dag ville jeg ha reagert anderledes.
3 uker på tynn suppediett får en til å revurdere sine verdier ganske så grunnleggende.
Det kan jeg relatere til. Et annet viktig poeng er å prøve å holde seg unna områder man føler det kan være feil å gå inn i. Avstand er alltid viktig. Ser man en person som man skjønner er ustabil så velger man bevisst en vei rundt personen som gir lengst mulig avstand. Jo flere personer man har rundt seg jo større er sjangsen for å slippe unna og. Distraksjoner og ikke truende adferd også viktig for å unngå konfrontasjonen. Imidlertid, som jeg og dessverre mange andre vet, så er ikke dette nok i noen tilfeller.
å være sprinter var alltid en fordel!
Avhengig av situasjon så må man alltid vurdere fight/flight. Envher konfrontasjon er risikobetont. Da jeg ble sparket ned uprovosert for snart 20 år siden hadde nok ikke flight hvert mulig. Vedkommende sto helt oppå meg og da jeg startet å snu meg lå jeg plutselig i bakken og så stjerner. Jeg så aldri sparket komme. I en tilsvarende situiasjon i dag ville jeg ha reagert anderledes.
3 uker på tynn suppediett får en til å revurdere sine verdier ganske så grunnleggende.
Kloke ord. Man må ha vært i noen "konfrontasjoner" før man kan se an hvorvidt fight/flight er en option, og det å stikke av må man gjøre innen relativt kort tid, for å si det sånn før det ikke er en option. Med mengden av speedhuer som er ute på byen (hvor denne type situasjoner stort sett oppstår, iblandet eplekjekke fylliker)(hei til meg selv ved enkelte anledninger), er pissprat og medhårs klapping alltid en god tilnærming. Men må man, så må man, og i løpet av det halve sekundet må man ofte bestemme om man er villig til å løpe risikoen for å ende opp som Starwolfs dyrkjøpte erfaring, uten at jeg kjenner mer til saken. Uprovosert vold kan man vanskelig beskytte seg mot, med mindre man har usedvanlig gode reaksjonsevner, noe man gjerne lammer med fludium på byen. Jeg har som oftest doc martens steelcap i pensko-varianten når jeg går ut, i tilfelle behov for first strike, og en steelcap mot kne gir som oftest god tid tid til diskret tilbaketrekning i høyt tempo. Panne stopper nok mer effektivt, men hodeskalle mot bar asfalt har endt tragisk mer enn en gang. Men sprinteregenskaper er dog det beste :)
Høyt testosteronnivå på diskusjonen her..
I den grad man ønsker fighten kombinert med sport, er det å stille i Colasvingen på Ullevål blant Burberry-gutta med en Lillestrømsang eller to en sikker vinner, Vålerengadrakt på fotballpuben i Bergen er også et alternativ. Hvis det bare er kampteknikk som skal øves, kan du jo spasere rundt på Tøyen og Grønland med Sataniske vers av Salman Rushdie under armen.
Et snev av sosial innsikt hjelper mot det meste, bortsett fra ren blind vold. har man hatt en tannlegeregning eller to, vet man at det over tid ikke er nettogevinst, selv om man vinner to av tre/ fire av fem. For ikke å snakke om tiltaler som begynner med uaktsomt og vissheten om hva man de facto har gjort.
Fred på jord og blomster til alle!
The Cryptic
04-02-08, 19:53
(...)Men WTF taekwon-do går fullkontakt med hjelm og kan bruke flere spark (men de får ikke slå i hodet som vi i ITF kan). Vi kan jo se resultatet av det her:
Det der kvalifiserer vel til å få seg "en karamell" tror jeg :sjokk:
Du trenger ikke gjøre det så avansert. Det er bare å gå inn i taxi-kø og skrike "Slutt å snik a, fittetryne!".
Du trenger ikke gjøre det så avansert. Det er bare å gå inn i taxi-kø og skrike "Slutt å snik a, fittetryne!".
:rolf:nå lo jeg godt.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.