PDA

Se full versjon : Brutal undertrykking

Thin White Duke
24-01-08, 18:56
De som tror den norske stats undertrykking av samefolket er over må tro om
igjen. Se bare på dette grusomme eksemplet på undertrykking av den norske urbefolknings kultur.

http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle1016657.ece (http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1016657.ece)

Bruk gjerne denne tråden til å eksponere annen undertrykking og rasisme mot
samefolket. La oss eksponere dette en gang for alle.

The Cryptic
24-01-08, 19:05
Johan er drapsmann, iallefall er han dømt å være det. For denne ugjerning må han sone 10 år i Trondheim fengsel. Slik lyder utgangspunktet for historen, og den synes jo ved første øyekast ikke å være særlig merkelig.

Sakens kjerne er dog at Johan, som heter Aslak Hætta til etternavn og er en særs vaskeekte same, har klaget kriminalomsorgen inn for sametinget iht. ILO-konvensjonen om samer og andre urfolk. Han påstår i sitt brev at Kriminalomsorg Nord og Trondheim kretsfengsel bryter hans og andre samers rettigheter ved at han ikke gis lov til å kaste lasso.

Det er naturligvis ikke bra at Kriminalomsorgen ikke kan besørge tilgang til naturlige jaktområder hvor Johan kan passe på reinsdyr, samt fange et og annet slik at han kan servere velsmakende middager til sine medfanger, men på den annen side må man vel også sette en grense for hva slags frihetsutfoldelse man skal ha i et fengsel?

I USA er det jo f.eks. en grunnlovsfestet rettighet å eie våpen, men det ville vel kunne blitt noe utrivelig om enhver drapsmann i amerikanske fengsler skulle ha fri tilgang til våpen, endog kun med løse skudd.

Altså, er lassokasting en like grunnleggende menneskerett som retten til å mat og drikke og husly, eller er man villig til å akseptere at f.eks. drapsdømte samer henvises til å trene f.eks. benkpress eller pallesnekring istedet for lassokasting enn så lenge de er buret inne?

Suz
24-01-08, 19:12
Jøss.

Avil
24-01-08, 20:08
Det er lov å prøve seg.

Avil
24-01-08, 20:08
Men litt dyrt for landet, sjølvsagt, om folk får fri rettshjelp til slike saker.

Zenaria
24-01-08, 20:25
Dette er vel typisk samehumor? Tatt i betraktning at en lasso kan brukes til å kverke medfanger og seg selv så håper og tror jeg dette kravet fort blir ryddet av banen.

Zenaria
24-01-08, 20:26
Denne saken vekker harme her inne skjønner jeg :fniser:

Er motargument er jo at han ikke er i sitt naturlige habitat, så hva skal han med en lasso?

Kims
24-01-08, 21:13
Her må vi tenke løsninger ikke problemer. Hva med en 20 meter lang juletrelenke? Eller en 20 meter lang girlander i kreppapir?
det er jo så mye greie de har ufarlige utgaver av i fengselet, så dette må jo være løsningen. :nikker:

Arketypen
24-01-08, 21:38
virket for meg som en psykojævel som ikke helt er på nett med resten av samfunnet.
Ta straffen din og lær litt ydmykhet tenker jeg

Sexy Sadie
24-01-08, 22:12
Jeg leiker djevelens advokat her og sier at Johan naturligvis må få en lasso. Helst som ei løkke rundt halsen og så kylt opp i nærmeste tre ved Tunga Kretsfengsel. Deretter er det bare å sparke stolen unna føttene hans. God tur til helvete Johan!

The Cryptic
25-01-08, 17:51
Mange vil nok være glade for at du ikke er dommer i norsk rettsvesen SS :knegg:

Her er forresten hele linken til historien, for det er ikke en dårlig samevits jeg har kommet på http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2215476.ece

The Cryptic
25-01-08, 17:59
Det neste naturlige steget må være at må få et reinsdyr også :nemlig:

Sexy Sadie
26-01-08, 16:40
TC: Jeg er glade for at jeg ikke er dommer i norsk rettvesen.

Arketypen
26-01-08, 17:10
med tanke på meddomerne som finnes i landet (..............................) tror jeg ikke ss ville vært så ille.

Kjut
26-01-08, 19:40
Herregud, gi mannen et tau.

Sexy Sadie
26-01-08, 20:21
med tanke på meddomerne som finnes i landet (..............................) tror jeg ikke ss ville vært så ille.
Du vet jeg er streng og ser ting i svart/hvitt til tider?

Kjut
26-01-08, 20:33
Til tider, Sadie?

Sexy Sadie
27-01-08, 00:16
Jepp.

Zenaria
27-01-08, 01:25
Nå som jeg har sett kautokeino opprøret så synes jeg han skal få en lasso.:razz:

Arketypen
27-01-08, 11:46
Du vet jeg er streng og ser ting i svart/hvitt til tider?

har vel erfart at det finnes verre folk..

Mr.Man
28-01-08, 02:28
Nå som jeg har sett kautokeino opprøret så synes jeg han skal få en lasso.:razz:
Så det den bidro ikke til økt sympati for vår urbefolkning?

Singularity
01-02-08, 15:54
(...)

I USA er det jo f.eks. en grunnlovsfestet rettighet å eie våpen, men det ville vel kunne blitt noe utrivelig om enhver drapsmann i amerikanske fengsler skulle ha fri tilgang til våpen, endog kun med løse skudd.

(...)Da hadde USA måttet bruke dobbelt så mye på fengselsbudsjettene som på forsvasbudsjettet. Og Amensty m.fl. hadde begynt å hyle om umenneskelig behandling pga. at fangene måtte skjermes 100% fra menneskelig kontakt.

Enkelte rettigheter må kunne fradømmes varig, og definitivt i alle fall suspenderes midlertidig under fengselsopphold.

Sexy Sadie
01-02-08, 18:28
har vel erfart at det finnes verre folk..
Jeg kan jo være litt snill også da. :D

The Cryptic
03-02-08, 19:56
Da hadde USA måttet bruke dobbelt så mye på fengselsbudsjettene som på forsvasbudsjettet. Og Amensty m.fl. hadde begynt å hyle om umenneskelig behandling pga. at fangene måtte skjermes 100% fra menneskelig kontakt.

Enkelte rettigheter må kunne fradømmes varig, og definitivt i alle fall suspenderes midlertidig under fengselsopphold.

Det var akkurat mitt poeng også, og jeg anser at lassokasting kommer inn i denne kategorien. Kan han ikke spikre paller som alle andre?