PDA

Se full versjon : Off. ansatte vs private

Zenaria
20-02-08, 20:22
Fortell meg hvorfor det er så legitimt å skjelle ut offentlige ansatte?

Arketypen
20-02-08, 21:06
lurer jeg virkelig også på gitt.

Avil
20-02-08, 21:49
Fordi dei lever av skattepengane våre! Svina! Alt me betalar i skatt går jo rett i lomma på desse inkompetente papirflyttande viktigperane!

(forklarer)

:knegg:

Sexy Sadie
20-02-08, 21:56
ER det legitimt å gjøre det altså???

Avil
20-02-08, 22:00
jadda, jadda, me har ytringsfridom.
Om det er greit og anstendig er ein annan sak.

Zenaria
20-02-08, 22:17
ER det legitimt å gjøre det altså???

Ja det er visst det. Jeg har fått kjeft mange ganger, og jeg kan ikke si at jeg har fortjent det. Men jeg har da tatt det med fatning. Jeg tenker jo at det er noe feil med dem :knegg:
Men sist nå fikk sekretæren min kjeft i 10 min fordi jeg ikke var der.

Men tenk over det. Er det noen som kjefter på private byråer? Man er da høflig og imøtekommende. Men så snart man entrer en kommunal arbeidsplass så står kjefte vidåpen. Jeg må jo innrømme at jeg selv har vært oppgitt av min bydelsaksbehandler ang. barnehageplass. Hun var lite profesjonell, men selv om jeg var oppgitt over henne, så kjeftet jeg ikke på henne. Jeg tror det kan ha en sammenheng med generelle holdninger folk flest har til kommunale ansatte at de er sløve, sitter å drikker kaffe, gjør ingenting og bare flytter papirer for å generer litt arbeid.
Hvor feil folk kan ta..

:sliten kommuneansatt:

Arketypen
20-02-08, 22:23
Jeg for min del er så drit lei uhøflige, arrogante, nedlatende, navlebeskuende, egoistiske foreldre som bare forlanger ukritisk uten å yte noe selv, at jeg kommer til å skifte yrke. Sannheten i at man får de barna man fortjener blir mer og mer en _sannhet_ synes jeg. Jeg må bare si at den generasjonen som avler for tiden virkelig ikke kan være noe å tufte noen nasjonal framtid på.

Avil
20-02-08, 22:45
Om slikt skjer med private? Hahaha, ja visst gjer det det. Heile tida.

Suz
20-02-08, 23:33
Jeg jobber i det private og kan bekrefte det. Jeg har til og med fått drapstrusler som var slik at politiet ble litt bekymret.

Men det er noe i det med at de som jobber i det offentlige forvalter våre felles ressurser. Og at mange av dem sitter meg ganske mye makt over livene våre. Uføretrygd-ikke uføretrygd. Barnehageplass-ikke barnehageplass. Osv.

Folk blir jo veldig sinna når akkurat de ikke får det som de vil. Det er skrekkelig urettferdig. Jeg sendte forresten en mail til en kommunal etat i går og ba om innsyn i et par dokumenter. Svusj, mindre enn et minutt senere hadde jeg mail med dokumentene.

The Cryptic
21-02-08, 11:21
Nå trodde jeg et øyeblikk at denne tråden skulle handle om diskusjonene om lønnsoppgjøret i offentlig sektor vs. privat, men ettersom den ikke gjør det vil jeg iallefall si at det på ingen måte er legitimt å skjelle ut noen. På den annen side benytter nok dessverre altfor mange fremdeles klientbegrepet heller enn kunde, og det skader heller ingen dersom man blir møtt med normal serviceinnstilling når man kontakter et offentlig kontor i et eller annet henseende.

Mitt aller siste møte med en offentlig etat var da jeg skulle plukke opp et nytt pass og ble møtt av en person som fremstod som at hennes jobb var et livsnødvendig onde heller enn et interessant gode. Jeg har på ingen måte sansen for å skjelle ut noen, iallefall ikke offentlig, men da passet var vel i hånd kunne jeg ikke motstå fristelsen til å få ut en "du er jammen søt når du er sint"-kommentar.
Det gjorde neppe situasjonen bedre for den neste stakkaren i køen, men akkurat her var nok muligheten for en positiv opplevelse uansett tapt.

Når det er sagt er det på ingen måte særlig meget bedre med saksbehandlerne hos f.eks. et parkeringsselskap, så jeg mistenker nesten at det har mer med selve jobben å gjøre enn hvorvidt man er ansatt i privat sektor eller ikke.

Det er kanskje fy- og bevare, men den etaten jeg personlig har "best" erfaring med er faktisk Skatteetaten og NAV Trygd. De er vel på ingen måte utpreget hyggelige, men de par gangene jeg av ulike årsaker måtte kontakte dem var de iallefall profesjonelle og behjelpelige med å sende nødvendige papirer etc.
Det er dessverre langt fra hva jeg kan si om mine møter med onkel Politi, som tydeligvis anser passsøknader og tyverianmeldelser som en betingklump rundt foten. Jaja. Back to work...