Se full versjon : Catch a predator
The Cryptic
22-02-08, 01:39
I kveld har jeg sett på programmet "Catch a predator", eller "Jakten på en overgriper" som TV Norge kalte det. Programmet er produsert av NBC Dateline, og går kort og greit ut på at unge kvinnelige skuespillere rundt 20-årene fiffer seg opp som småpiker, registrerer en profil med et passelig utfordrende bilde på ulike chatterom og benytter nick som "hotvirgin13" eller "bedfun14".
Etter et par ukers chat med "offeret", normalt menn i 30-40-årene, avtales gjerne at de skal møtes, og det er vel ikke akkurat til å legge skjul på at mennene det er her snakk om ikke akkurat bryr seg så aldeles meget om at vedkommende de faktisk skal møte, utstyrt med kondomer og glidemiddel i baklommen, knappest har nådd den seksuelle lavalder, selv i portugisiske termer.
Anyway. De ankommer så til avtalt adresse, et huspå landet eller en leilighet i byen, og blir møtt av vedkommende skuespiller som straks unnskylder seg med at de bare kort må forsvinne for å gjennomføre et eller annet huslig ærende.
Så snart "bedfun14" eller hva de nå har kalt seg er borte vekk, konfronteres mannen med Chris Hansen og et kobbel av fotografer og mikrofoner fra NBC Dateline. Vedkommende blir da stilt ovenfor sine konkrete uttalelser som er hentet fra chattelogen med piken og kommer vel med mer eller mindre troverdige unnskyldninger.
Straks de forlater huset eller leiligheten blir de lagt i bakken av politiet og sendt rett i fengsel, uten å passere start.
Pedofile / overgripere har jeg riktignok ikke særlig meget til overs for for å si det veldig mildt, men er det greit for media å benytte slike situasjoner som en eller annen form for underholdning? Er det greit at media skal benytte sin i utgangspunktet objektive stilling og sende sine intervjuobjekter - hvordan de nå enn fikk tak i dem - rett i politiets armer? Eller er hele denne episoden et sammensurium av pressens provokasjon av enkeltpersoner og at vedkommende programleder med sitt apparat rett og slett foretar selvtekt ved å være politiets utstrakte hånd?
Singularity
22-02-08, 02:02
Her er det vel egentlig to forskjellige problemstillinger.
Er det greit å bruke provokasjon som metode for å få personer som oppsøker svært unge jenter for sex uskadeliggjort? Det kan man argumentere godt for.
Er det greit å bruke opptak av en person som ikke er domfelt i underholdningsøyemed? Det er det færre gode argumenter for.
The Cryptic
22-02-08, 02:06
Jeg kan vel være enig i at det kanskje er to ulike problemstillinger, men er det greit at det er sivile som gjør provokasjonen? Bør ikke media holde seg for gode for å fungere som politiets forlengende arm?
Det jeg reagerer på, er at dette til slutt blir et underholdningsprogram.
The Cryptic
22-02-08, 12:17
Enig. De slipper vel kanskje unna med å kalle det reportasje, men når alt kommer til alt er det jo bare nok et tiltak for å trekke flere reklamekroner.
De mennene det her var snakk om var kanskje avskum av verste klasse, men jeg finner ikke det rettferdiggjørende for pressens oppførsel i saken uansett.
Provokasjon som metode er eg særdeles skeptisk til. Sjølv om eg kjenner at eg er frista til å tenke "alt som duger må brukast" når det gjeld pedofili.
At dette skal vere underhaldning finn eg moralsk forkasteleg.
http://en.wikipedia.org/wiki/To_Catch_a_Predator
Det står mer info om serien her.
Jeg kjenner at jeg er litt ambivalent her, for jeg ser ikke på dette som underholdning og føler heller ikke at det blir lagt frem som underholdning. Jeg så ikke programmet igår, men jeg har sett et annet program om akkurat denne serien. Det å fange "sexual predators" på internett er ingen lett greie og jeg føler at dette programmet kan ha en forebyggende virkning i en del tilfeller. Selvsagt kan det ses på som en offentlig gapestokk, men det fortjener egentlig disse folka.
The Cryptic
22-02-08, 16:22
Det kan vel absolutt være at de gjør, men vi har nå engang valgt et rettssamfunn hvor gapestokken egentlig skal fjernes. Hvordan kan vi ellers hundre at denne type gapestokktankegang benyttes i andre saker? Er det f.eks. like greit om vi offentlig henger ut med navn og bilde av de som har tegnet Muhammed-karikaturer eller som setter opp proxyservere slik at kinesiske borgere kan få tilgang til delvis objektiv informasjon fra utenomverdenen?
Mitt poeng her er at vi i vårt samfunn finner pedofil som noe av det mest forkastelige man kan gjøre, mens man i andre samfunn kanskje heller fokuserer på det horrible ved den frie tanke og tale. I henhold til kulturrelativismen finner jeg det underlig at man tillater alternative straffemetoder for visse typer lovbrudd, mens man i andre sammenhenger knappest ville vurdert nettopp en slik alternativ etterforskning og straff.
Det kan vel absolutt være at de gjør, men vi har nå engang valgt et rettssamfunn hvor gapestokken egentlig skal fjernes. Hvordan kan vi ellers hundre at denne type gapestokktankegang benyttes i andre saker? Er det f.eks. like greit om vi offentlig henger ut med navn og bilde av de som har tegnet Muhammed-karikaturer eller som setter opp proxyservere slik at kinesiske borgere kan få tilgang til delvis objektiv informasjon fra utenomverdenen?
Mitt poeng her er at vi i vårt samfunn finner pedofil som noe av det mest forkastelige man kan gjøre, mens man i andre samfunn kanskje heller fokuserer på det horrible ved den frie tanke og tale. I henhold til kulturrelativismen finner jeg det underlig at man tillater alternative straffemetoder for visse typer lovbrudd, mens man i andre sammenhenger knappest ville vurdert nettopp en slik alternativ etterforskning og straff.
Joda, vi har et rettsamfunn, men foreløpig har dete rettsamfunnet vært nærmest maktesløse mot den kriminaliteten som foregår på internett. At det da blir tatt til bruk litt sære metoder for å få rettet søkelyset på saken, samt få gjort noe med saken mens man venter på at rettsystemet skal klare å finne ut hvordan de skal håndtere disse sakene.
Barn er uskyldige offer, og det er vel en ting hele verden enes om; at barna skal skånes fra vonde ting. Om det da innebærer å tråkke på gjerningsmannen rettigheter, så tror jeg faktisk at det er allment respektert. Om det da er det riktige, det får så være. Men nøden får både fanden til å spise fluer og nakne kvinnfolk til å spinne, så hvorfor ikke henge ut folk som blir tatt med buksa nede?
Men kva om ein "fekk i nettet" ein politimann som skulle spane på barneprostistusjon?
Og kva om den som kom eigentleg oppsøkte slike steder i den tro at det var ein leik, der attenåringar utga seg for å vere yngre (han ville jo faktisk ha rett)?
Eller kva om den som kom hadde tenkt å fortelle jentungen at internett var livsfarleg og ho måtte passe seg?
Eller var på leit etter ei niese som hadde rømt heimefrå og som dei var redd dreiv og solgte seg?
Ikkje særleg sannsynleg. Men du tek for gitt at dette er "gjerningsmenn", Shitzo, sjølv om det einaste dei har gjort er å møte opp i ein leilighet etter å ha chatta på nett med "unge kvinnelige skuespillere rundt 20-årene [som] fiffer seg opp som småpiker".
The Cryptic
22-02-08, 18:16
Jeg mener at man fullt ut kan gjøre dette uten at det involverer at pressen fungerer som den utøvende lovmakt. Dagladets reportasje for noen få år siden hvor en journalist utgav seg for å være 13 år for å lokke noen inn i fellen satte definitivt fingeren på problemet, uten at politivet var involvert da journalist og "pedofil" møttes. Episoden var endog en viktig foranledning til grooving-loven eller hva den nå heter, som gjør det straffbart å innlede en samtale / chatte med mindreårige dersom man med samtalen har til hensikt å begå overgrep.
Det bør jo også legegs til at Redd Barna, som har analysert denne type feller i flere land, ser at også de unge skuespillerne ved flere anledninger har blitt påvirket dithen at de selv har startet med prostitusjon, ettersom som de som endel av oppdraget ser hvor altfor lett det er å kunne tjene store penger på dette.
Jeg må personlig gi Staff rett denne gang. Dette har ingenting med den undersøkende og kritiske presse (www.SKUP.no) å gjøre; dersom politiet ikke har ressurser til selv å jakte forbrytere er det dette pressen skal peke på heller enn selv å leke politi
Men kva om ein "fekk i nettet" ein politimann som skulle spane på barneprostistusjon?
Og kva om den som kom eigentleg oppsøkte slike steder i den tro at det var ein leik, der attenåringar utga seg for å vere yngre (han ville jo faktisk ha rett)?
Eller kva om den som kom hadde tenkt å fortelle jentungen at internett var livsfarleg og ho måtte passe seg?
Eller var på leit etter ei niese som hadde rømt heimefrå og som dei var redd dreiv og solgte seg?
Ikkje særleg sannsynleg. Men du tek for gitt at dette er "gjerningsmenn", Shitzo, sjølv om det einaste dei har gjort er å møte opp i ein leilighet etter å ha chatta på nett med "unge kvinnelige skuespillere rundt 20-årene [som] fiffer seg opp som småpiker".
Dette går jo ikke for LIVE fjernsyn, så jeg regner med at uaktuelle saker som det, faktisk blir fjernet og ikke brukt, da er ingen skade skjedd.
Venter dei to år med å sende om det tek lang tid før saka kjem for retten? :undre seg:
Jeg mener at man fullt ut kan gjøre dette uten at det involverer at pressen fungerer som den utøvende lovmakt. Dagladets reportasje for noen få år siden hvor en journalist utgav seg for å være 13 år for å lokke noen inn i fellen satte definitivt fingeren på problemet, uten at politivet var involvert da journalist og "pedofil" møttes. Episoden var endog en viktig foranledning til grooving-loven eller hva den nå heter, som gjør det straffbart å innlede en samtale / chatte med mindreårige dersom man med samtalen har til hensikt å begå overgrep.
Det bør jo også legegs til at Redd Barna, som har analysert denne type feller i flere land, ser at også de unge skuespillerne ved flere anledninger har blitt påvirket dithen at de selv har startet med prostitusjon, ettersom som de som endel av oppdraget ser hvor altfor lett det er å kunne tjene store penger på dette.
Jeg må personlig gi Staff rett denne gang. Dette har ingenting med den undersøkende og kritiske presse (www.SKUP.no) å gjøre; dersom politiet ikke har ressurser til selv å jakte forbrytere er det dette pressen skal peke på heller enn selv å leke politi
Unge skuespillerne? Så vidt meg bekjent er det voksne mennesker som spiller disse rollene... Jeg vurderer faktisk selv å melde meg inn i The perverted Justice Foundation Inc, som de bruker til nettopp dette.
Det nytter forøvrig ikke hvor mye pressen peker på mangelen på ressurser så lenge politikerne ikke ser alvoret i situasjonen.
Venter dei to år med å sende om det tek lang tid før saka kjem for retten? :undre seg:
Jeg tror disse sakene du nevner blir funnet lenge før de havner i systemet. De har etterforskere som jobber med dette her, og enhver slik troverdig historie skulle jeg tro ble luket ut.
Thin White Duke
22-02-08, 19:44
Jeg synes det er stor underholdning. Spesielt når idiotene forsøker å forklare seg om omstendighetene som førte dem til Dateline studioet.
Bra tiltak! :)
Sexy Sadie
22-02-08, 23:01
Pedofile / overgripere har jeg riktignok ikke særlig meget til overs for for å si det veldig mildt, men er det greit for media å benytte slike situasjoner som en eller annen form for underholdning? Er det greit at media skal benytte sin i utgangspunktet objektive stilling og sende sine intervjuobjekter - hvordan de nå enn fikk tak i dem - rett i politiets armer? Eller er hele denne episoden et sammensurium av pressens provokasjon av enkeltpersoner og at vedkommende programleder med sitt apparat rett og slett foretar selvtekt ved å være politiets utstrakte hånd?
Jeg synes det er helt greit.
The Cryptic
25-02-08, 10:29
Unge skuespillerne? Så vidt meg bekjent er det voksne mennesker som spiller disse rollene... Jeg vurderer faktisk selv å melde meg inn i The perverted Justice Foundation Inc, som de bruker til nettopp dette.
Det nytter forøvrig ikke hvor mye pressen peker på mangelen på ressurser så lenge politikerne ikke ser alvoret i situasjonen.
Hvem som sitter bak tastaturet og lokker med denne type tilbud er helt sikkert en blandet aldersklasse, men skuespillerne som møtte "overgriperne" var iallefall i alderen 18-20.
Personlig må jeg uansett si at denne type kvasiborgervern er noe som ikke tiltaler meg særlig, uansett årsak. Evt. ressursproblemer hos politiet blir vel neppe raskere utbedret ved å delegere utøvende lovmakt til privatpersoner
Med tanke på barna det virkelig går utover så ja. Men det er nok endel gråsoner der.
Provokasjon som metode er eg særdeles skeptisk til. Sjølv om eg kjenner at eg er frista til å tenke "alt som duger må brukast" når det gjeld pedofili.
At dette skal vere underhaldning finn eg moralsk forkasteleg.
Du sier alt jeg tenker om denne saken. Jeg er serdeles skeptisk til provokasjonen, men i slike pedosaker tenker man vel ofte at middelet helliger målet? Men å lage underholdning av dette er forkastelig. Men som metode, tja..hvorfor ikke.
The Cryptic
28-02-08, 14:49
Skeptisk... Om man bare legger forholdene tilstrekkelig til rette for det kan nok noen og enhver bli "forbryter". Ikke pedofil tror jeg nok, men meget annet.
Sexy Sadie
28-02-08, 23:46
Er vi ikke alle forbrytere?
The Cryptic
29-02-08, 10:20
I filosofisk forstand kanskje, men ikke juridisk.
Sexy Sadie
29-02-08, 16:26
Sant.
Lystløgner
03-03-08, 19:19
Jeg har ikke sett programmet, men jeg ser umiddelbart to problemer:
1) De som ikke er pedofile, men som blir "revet med" når provokatøren skriver, kanskje tilogmed med et litt for "voksent språk". Bildet de danner i hodet er dermed ikke nødvendigvis pedofilt og de lar seg lede med inn i en fantasiverden der ordene "13 år" ikke danner bilde av en ekte trettenåring. Kanskje ville de stoppet av seg selv hvis de møtte en ekte 13-åring, men får ikke samme automatiske sperre av 5 minutter med en skuespiller på 18.
Jeg tror slett ikke det gjelder alle, men kan gjelde nok til at det kan være et rettssikkerhetsproblem.
2) Og kanskje enda verre. Det gir jenter som er desperate, ensomme, nysgjerrige eller har andre problemer "oppskriften" for hvordan de skal få kontakt med griser som kanskje kan gi dem både sex, spenning, penger, kontantkort og annet. De ser på TV hvor lett det er og får lyst til å prøve det selv.
The Cryptic
04-03-08, 00:22
Sistnevnte argument er vel hovedargumentet til nettopp Redd Barna med hva slags bakside denne "medaljen" kan ha
Jeg har ikke sett programmet, men jeg ser umiddelbart to problemer:
1) De som ikke er pedofile, men som blir "revet med" når provokatøren skriver, kanskje tilogmed med et litt for "voksent språk". Bildet de danner i hodet er dermed ikke nødvendigvis pedofilt og de lar seg lede med inn i en fantasiverden der ordene "13 år" ikke danner bilde av en ekte trettenåring. Kanskje ville de stoppet av seg selv hvis de møtte en ekte 13-åring, men får ikke samme automatiske sperre av 5 minutter med en skuespiller på 18.
Jeg tror slett ikke det gjelder alle, men kan gjelde nok til at det kan være et rettssikkerhetsproblem.
2) Og kanskje enda verre. Det gir jenter som er desperate, ensomme, nysgjerrige eller har andre problemer "oppskriften" for hvordan de skal få kontakt med griser som kanskje kan gi dem både sex, spenning, penger, kontantkort og annet. De ser på TV hvor lett det er og får lyst til å prøve det selv.
Jeg har også tenkt på alternativ 1. Noen av invitasjonene til lokkefuglene var veldig rett på og voksne, så det ville ikke forundre meg om de lager noen forbrytere med denne metoden.
The Cryptic
11-03-08, 11:28
I denne kampen ser også det [alt. 1] ut til å være en akseptert fremgangsmåte.
Det bekymrer meg ikke særlig mye personlig ettersom jeg selv aldri ville havnet i en slik situasjon, felle eller ikke, men jeg har også forståelse for at mange vil kunne la seg friste til slikt, bare forholdene legges til rette
The Cryptic
11-03-08, 11:28
I denne kampen ser også det [alt. 1] ut til å være en akseptert fremgangsmåte.
Det bekymrer meg ikke særlig mye personlig ettersom jeg selv aldri ville havnet i en slik situasjon, felle eller ikke, men jeg har også forståelse for at mange vil kunne la seg friste til slikt, bare forholdene legges til rette
Tenkte jeg skulle se dette programmet i kveld for å se hvordan de går fram etc. Litt nysgjerrig.
The Cryptic
14-03-08, 09:16
Og hva syntes du?
Ja??? Hva syns du Blossom?
The Cryptic
08-04-08, 21:45
Dette er virkelig en sak hvor man ikke kan foholde seg taus blossom.
Enig med han politimannen som snakket i programmet i dag. At man ikke bør benytte slike metoder i Norge. Gjør mest vondt verre å lage underholdning av sånt. Veldig amerikansk. Man bør heller begynne i riktig ende.
Synes altså det blir feil å bruke provokasjon på denne måten.
Singularity
11-04-08, 15:20
:popcorn:
Sexy Sadie
12-04-08, 15:02
Nå som jeg har tydd til vettet, så er jeg egentlig litt enig med Blossom. Vi kan ikke oppfordre folk til å ta loven i egne hender.
The Cryptic
14-04-08, 11:22
Bra SS :klapper:
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.