Se full versjon : Hasjplantasjer
The Cryptic
22-02-08, 12:20
Den siste stiden har det som kjent blitt rullet opp et helt nettverk av hasplantasjer rundt omkring i privathus i Østlandsområdet.
Det overraker meg endel at så mange har blitt overrasket over dette, men uansett, istedet for å mase så meget om dette, kan man ikke like gjerne legalisere det slik at produksjonen kan flyttes ut av boligområder og inn i mere egnede lokaler?
Eg syns det er veldig trist at dei fjerner så mykje cannabis frå marknaden på ein gong. Kvar gong dei har rydda gatene for hasj, har det blitt mange nye pulvernarkomane. Hasj har tapt marknadsandeler jamnt og trutt i fleire tiår, fordi det ikkje lønner seg å smugle det, så lenge straffa er like hard som for heroin.
"Den gledelege nedgangen" i hasjbruk som poitiet melder om, betyr i praksis at me har fått mange nye sprøytenarkomane som aldri vil kunne få seg eit godt liv. Så lenge folk kun røyker hasj er det håp.
The Cryptic
22-02-08, 16:28
Helt enig. Om "dop-problemet" i Norge hadde handlet om at folk tok en rev en og annen lørdag kveld hadde vi vel ikke hatt allverdens å bekymre oss for på den fronten. Dessverre ser myndighetene ikke ut til å bry seg særlig meget om dette; det er dessuten antageligvis enklere å gå til kamp mot lite profesjonelle hasjplantasjeeiere enn det er å gå til kamp mot de store narkobaronene som forsyner samfunnet med sterkere og skadelige stoffer
Jaha. Så det man kan ha problemer med skal likegodt legaliseres? Sterkere stoffer også? Eller er hasj uskadelig, så derfor helt greit?
Og er det så at ingen hasj, neivel, da er det automatisk over på sterkere stoffer? Så hvis det hadde vært rikelig med hasj så ville disse som går over til sterkere stoffer IKKE gått over?
Eg berre spør.
Du er så flink å spørre, magnus.
Jaha. Så det man kan ha problemer med skal likegodt legaliseres? Sterkere stoffer også? Eller er hasj uskadelig, så derfor helt greit?
Og er det så at ingen hasj, neivel, da er det automatisk over på sterkere stoffer? Så hvis det hadde vært rikelig med hasj så ville disse som går over til sterkere stoffer IKKE gått over?
Eg berre spør.
Hvis man vil dope seg doper man seg gjerne på det som er mest tilgjengelig. Skulle jeg tatt opp telefonen i dag hadde det vært lettere for meg å skaffe Speed og Kokain enn Hasj. Jeg regner med at grunnen er at man tjener mer penger på å deale Speed og Kokain. Altså kunne man spart samfunnet for en del Kokain-eksponering hvis Hasj hadde vært lettere tilgjengelig.
Mr.Man, ja, hvis man absolutt må dope seg, så er det kanskje sånn. Det er hvis det ikke er nok å ruse seg. For min del synes jeg det er svært enkelt å handle pils i nærbutikken. ;)
Du er så flink å spørre, magnus.
Ja, men det er spørsmål jeg stiller meg, etter å ha lest dine og TC sine ideer om hvordan det burde være.
Kvar gong dei har rydda gatene for hasj, har det blitt mange nye pulvernarkomane.
Også eg som har blitt innbilt at det er ei myte og skremselspropaganda at hasj er porten til sterkare saker.
Thin White Duke
23-02-08, 16:35
Jeg synes i grunnen de kunne strøket hele narkotikalovgivningen fra boka. I et fritt demokrati må retten til å gå til helvete være like soleklar som enhver annen rettighet.
Det får være måte på å styre voksne folk!
Også eg som har blitt innbilt at det er ei myte og skremselspropaganda at hasj er porten til sterkare saker.
Mange av dei som røyker hasj av og til, vil nok ikkje kjøpe andre ting om det ikkje fins hasj. Men i den gruppa som kjøper det som er tilgjengeleg finn du nok mange av dei som rusar seg mykje og som er meir opptatt av rus enn av om det er sunt og lurt. Det er denne gruppa (som sjølvsagt er samansett) eg er mest bekymra for.
Mange av dei som røyker hasj av og til, vil nok ikkje kjøpe andre ting om det ikkje fins hasj. Men i den gruppa som kjøper det som er tilgjengeleg finn du nok mange av dei som rusar seg mykje og som er meir opptatt av rus enn av om det er sunt og lurt. Det er denne gruppa (som sjølvsagt er samansett) eg er mest bekymra for.
Bekymret ja. Den ser jeg. Men synes du den generelle lovgivningen og politikken skal forandres sånn at disse får det greiere? Disse som kjøper det som er tilgjengelig og ruser seg mye, de er nok gjerne blandingsbrukere. Ja, da er prisen pr rus sikkert utslagsgivende.
Det kan helt sikkert settes spørsmålstegn med ressursbruken politiet gjør ang narkotikakriminalitet - som alt annet de bruker ressurser på. Men det at de burde komme med falitterklæring fordi de ikke tar rubbel og bit synes jeg bare blir tåpelig.
Mr.Man, ja, hvis man absolutt må dope seg, så er det kanskje sånn. Det er hvis det ikke er nok å ruse seg. For min del synes jeg det er svært enkelt å handle pils i nærbutikken. ;)
Det kan man jo være enig i, men nå er det en del som ikke er skrudd sammen slik som du sikkert har observert. :lol:
magnus: Norsk narkotikabekjempelse har spilt falitt, siden det no går mest ut på å plage og kriminalisere folk som i forvegen har det vanskeleg, samstundes som antall brukarar og misbrukarar IKKJE går ned.
Torgrim Eggen skreiv eit utmerka essay (http://www.torgrimeggen.no/Essays/narkokrig.htm)om dette for ti år sidan som dessverre er akkurat like aktuelt i dag.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.