PDA

Se full versjon : Høns

magnus
23-02-08, 18:43
Noen som har efaringer med hønehold her?

Er høner sosiale? Hvor mange høner trengs det for at de har det greit? Er det nok med to? Hvor stor plass trenger de? Mye mat? Mye stell? Bråk?

Er de yndede objekter for katter....?

Nyverpede egg til frokost frister. ;)

Beatriz
23-02-08, 18:46
Høner er visst veldig sosiale, og knytter seg ofte til mennesker også har jeg hørt. Ellers har jeg lite peil på hønsehold..

Organa
24-02-08, 12:32
Du burde minst ha førti snes høns, magnus! Tenk på all spermen du kommer til å produsere!

magnus
24-02-08, 15:05
Jeg kan godt være med på høner, sammen med naboen. På deres tomt. Lurer på om ikke det er noe som faktisk heter høneklubben også, for høneeiere. :knegg:

Kims
25-02-08, 14:10
Det finnes en norsk rasehøne klubb. :nikker:
Jeg er tidligerer hønseeier og de små fjærdottene er koselige å ha.
Vær obs på at det er svært stor forskjell på rasene! (Noen er svært aggresive!)
Dvergcokin eller vanlig cokin er en fin rase å starte med. (er litt usikker på stavemåten.) Mine dvergc. spøy ut egg hvertfall. Jeg hadde 6 stk som tuslet rundt i hagen på dagtid. Jeg hadde hane, og de lager endel bråk ja. Du kan heller ikke unngå problemet ved ikke å ha en hane, for da tar en av hønenen bare rollen.
Så ikke katter jakte på de, men reven fant de fort, heldigvis uten noen tragedie.
De hadde et stort toetasjes kaninbur med luftegård de bodde i + at de gikk mye fritt.
De spiser stor sett det meste, men må ha kraftfôr tilgjengelig hele tiden. Og grus til kråsen.

Phantera
25-02-08, 19:54
Det finnes en norsk rasehøne klubb. :nikker:
Jeg er tidligerer hønseeier og de små fjærdottene er koselige å ha.
Vær obs på at det er svært stor forskjell på rasene! (Noen er svært aggresive!)
Dvergcokin eller vanlig cokin er en fin rase å starte med. (er litt usikker på stavemåten.) Mine dvergc. spøy ut egg hvertfall. Jeg hadde 6 stk som tuslet rundt i hagen på dagtid. Jeg hadde hane, og de lager endel bråk ja. Du kan heller ikke unngå problemet ved ikke å ha en hane, for da tar en av hønenen bare rollen.
Så ikke katter jakte på de, men reven fant de fort, heldigvis uten noen tragedie.
De hadde et stort toetasjes kaninbur med luftegård de bodde i + at de gikk mye fritt.
De spiser stor sett det meste, men må ha kraftfôr tilgjengelig hele tiden. Og grus til kråsen.
Spennende. Jeg har alltid hatt lyst til å ha høner, om jeg skulle hatt noen andre dyr enn katta. Om det er så tettvint som å bare ha et kaninbur i stor skala til de er det jo heller ikke noe problem.
Hvor hadde du de om vinteren, da?

Kims
03-03-08, 15:10
Spennende. Jeg har alltid hatt lyst til å ha høner, om jeg skulle hatt noen andre dyr enn katta. Om det er så tettvint som å bare ha et kaninbur i stor skala til de er det jo heller ikke noe problem.
Hvor hadde du de om vinteren, da?

Garagen/kjelleren ettersom hvor kaldt det var. Det finnes raser som tåler vinter, og de fleste klarer seg bare med en varmelampe i huset sitt.

Suz
03-03-08, 15:20
Naboen til noen venner hadde høns i hagen. Når naboen gikk til bussen om morgenen fulgte hønene etter. Etterpå gikk de hjem. Når klokken nærmet seg fem gikk de til bussholdeplassen igjen og ventet på eieren.

Phantera
03-03-08, 20:59
Garagen/kjelleren ettersom hvor kaldt det var. Det finnes raser som tåler vinter, og de fleste klarer seg bare med en varmelampe i huset sitt.
:hm: Dette må jeg virkelig tenke på.