PDA

Se full versjon : Regler i forhold til å regulere en vei

Zenaria
01-03-08, 13:46
Hei
Jeg har etterhvert skjønt at det er mange glupe hoder her inne. Vi funderer på en sak i forhold til å få regulert veien "vår". Det går en vei igjennom "grenda" vår, med 30 k/t. Fartsgrensen blir aldri overholdt og verre er det nå som flere og flere bruker veien som gjennomfartsåre for å minimere køståing. Dette er en smal vei hvor vi parkerer biler på begge sider av veien. Dermed blir det bare plass til en bil av gangen. Verre blir det når vi ikke har fortau. Vi blir flere og flere småbarnsfamilier og vi står med hjertet i halsen når vi er ute på en liten rusletur med barna våre.
Så til saken: hvilken vei skal vi gå for å f.eks søke om å få veien enveiskjørt? Noen som vet rutinene i forhold til saksgang? Hvem skal vi i første omgang snakke med osv?

Noen som vet?

The Cryptic
03-03-08, 02:05
Slike saker styres av teknisk etat i kommunen. Det beste er nok å gå inn på din kommunes eller bydels hjemmeside og finne adressen til denne etaten.
Du må deretter skrive et brev som tydelig forklarer din hensikt med den ønskede endringer, samt, naturligvis, bakgrunnen. Jo flere du får til å signere, jo bedre er det.
Om du ikke har hørt noe etter en liten stund, f.eks. et par uker, bør du enten troppe opp på rådhuset eller ringe dem, for slike saker mener jeg fremdeles er kommunestyremat. Du må derfor sikre deg at kommunen har satt på en saksbehandler som sørger for å legge den frem for kommunestyret / bydelsutvalget, alt. må du få en politisk valgt representant til å gjøre det samme, om da ikke din kommune bedriver forsøk med kommunestyremøter hvor innbyggerne selv kan stille spørsmål.

Uansett, når saken antaglivis kommer opp for kommunestyret vil det helt sikkert være en masse meninger for og imot (jepp, erfaringsmessig er det helt usannsynlig stor interresse for reguleringssaker), og høyst sannsynlig blir saken sendt tilbake til f.eks. teknisk etat for såkalt "videre behandling". I dette stadiet er det viktig at du ikke gir deg, for slike tilbakesendinger er meget ofte brukt som et maktmiddel for å legge saker "døde" uten at alle strengt tatt har skjønt hva som har skjedd. Ring og plag etaten igjen (dog, bør man nok ikke overdrive; det tar gjerne ca 2 uker i intern behandling for hvert steg i saksbehandlingsprosessen), eller møt opp personlig. Helt til du har fått et vedtak.

Det vil også styrke deg / din sak dersom du kjenner noen som kan presse på saken parallelt fra en poltisk side. Kanskje kjenner du ingen representanter, men ta da ibruk nærradio, lokalaviser, underskriftskampanjer etc. Alt er lov. Iallefall nesten.

Lykke til.

Zenaria
05-03-08, 18:38
Takker for svar. Tror jeg gir opp før jeg begynner. :geip:

Neida, ser ut som vi må mobilisere hele gata før man går første skritt i prosessen, dessuten tror jeg hannkjønnet her i huset skal få denne oppgaven.:stolt:

The Cryptic
05-03-08, 18:46
Bra. Lykke til med kampen. Go get 'em!