PDA

Se full versjon : OL i Kina

The Cryptic
07-04-08, 15:01
Nå er det straks duket for tidenes idrettfest - for de som er interessert i slik - i folkrepublikken Kina. Dvs. akkurat det der med "folk" trenger vi vel som kinesiske myndigheter ikke å levne allverdens tanker, men en republikk er det jo iallefall.

Hva synes folket her på NK om at OL arrangeres i sensurens, dyrmeishandlingens og menneskrettsovergrepenes land? Kan OL bidra til kinesiske myndigheter blir tvunget til å mykne opp på rigide regler samt åpne sitt samfunn mer for omverdenen? Eller er det en fare for akkurat det motsatte; i streven etter å fremstå som snille og greie under de olympiske leker, så slår man endog enda hårdere på disse avskum av kriminelle som surfer på google, alle hundeeiere, privatpersoner som snakker med vestlig presse og andre trusler for rikets sikkerhet?

For min egen del finner jeg Norges unnfallenhet påfallende; vi er raskt på pletten hva gjelder boikott av små, uunseelige land i Asia og Afrika, men så snart det er snakk om nye mulige markeder for billig import og eksport av norsk teknologi og diplomater, så ser mam øyeblikkelig gjennom fingrene med de overgrep mot menneskerettigheter som finner sted daglig, og som ingen har anledning til å kritisere.

Jeg kan riktignok forstå at man fra et markedsøkonomisk ståsted bevist sett velger å gi fullstendig blaffen så lenge det er penger å tjene; det er bare den påtatte falskheten jeg reagerer på.

Burma er jo slik sett et godrt eksempel. Her går det knappest en uke mellom hver gang styresmaktenes behandling av borgere blir kritisert av vestlige myndigheter, og det er boikottaksjoner båden ovenfor det ene og det andre. Kina derimot, de går alltid fri...

livato
07-04-08, 15:32
Generelt sett er det sånn at maktsyke mennesker helst vil tviholde på den makten de har. Men det kan raskt samle seg en del makt i misfornøyde folkemengder.

Kineserne er jo et forholdsvist sært folkeslag, ihvertfall sett med europeiske øyne. Tror det blir bra med OL i Kina. Kan sikkert medføre røre i både positiv og negativ retning, men på lang sikt er det antagelig akkurat sånne ting de trenger for å bli mer "normale".

Skal det være OL i Kina forresten?

The Cryptic
07-04-08, 17:29
Jeg er overrasket at ingen hittil har valgt svaralternativ 1 her. Er hverken IOC, Heiberg den norske regjering eller representanter fra kinesiske styresmakter representert her på NK?

Organa
07-04-08, 19:17
De er undercover, TC, og kan ikke svare det de mener, eller evt svarer de det de egentlig mener her, det er deres fristed. :rørt:

livato
07-04-08, 19:46
De er undercover, TC, og kan ikke svare det de mener, eller evt svarer de det de egentlig mener her, det er deres fristed. :rørt:

Den samme tanken slo meg med EN gang. Rart at ikke TC tenkte på det. Kanskje han er undercover!!??!

Organa
07-04-08, 20:06
Jah, typpisk TC, den sniken! Eller kanskje det er deg, livato, det virker litt mistenkelig med denne såingen av splid... For det er ikke meg! Jeg lover!

livato
07-04-08, 20:22
Jah, typpisk TC, den sniken! Eller kanskje det er deg, livato, det virker litt mistenkelig med denne såingen av splid... For det er ikke meg! Jeg lover!

Åjasså du! Jeg har blitt lurt før, og blir det gjerne igjen!

Organa
07-04-08, 20:52
Iiik, jeg også, jeg går faen meg på alt!

The Cryptic
08-04-08, 09:04
Den samme tanken slo meg med EN gang. Rart at ikke TC tenkte på det. Kanskje han er undercover!!??!

Har tanken slått deg om at dersom jeg var undercover kinesisk agent og du hadde avslørt meg, så hadde du neppe sittet og drukket morgenkaffen din nå, men befunnet deg i en mørk kjeller med gamle onkel Cryptic og undergått unevnelige hendelser?

Ettersom du sitter / står og drikker morgenkaffen din akkurat nå, eller bedriver det du vanligvis bedriver en tirsdag morgen, så er jeg altså ikke kinesisk agent. Q.E.D.

Dog, tilbake til saken. I dagens nyheter hørte jeg at det kinesiske utenriksdepartementets talskvinne i det sterkeste fordømme tibetanse separatisters uhyrlige handlinger, som stod stikk i strid med de olympiske idéer. Det kan jo forsåvidt være det, men er det i tråd med de olympiske idéer å fengsle mennesker uten lov og dom, sensurere offentlig kritikk, kidnappe kritikere av republikken Kina, skyte mennesker som gir intervjuer til vestlig presse osv.? Jeg er på ingen måte spesielt innsatt i de olympiske idéer, men har uansett ikke fått med meg at de olympiske leker er tuftet på dette verdigrunnlaget?

Organa
08-04-08, 10:26
Jeg tror heller ikke de er det, altså. Har ihvertfall ikke hørt noe om det.

livato
08-04-08, 10:26
Har tanken slått deg om at dersom jeg var undercover kinesisk agent og du hadde avslørt meg, så hadde du neppe sittet og drukket morgenkaffen din nå, men befunnet deg i en mørk kjeller med gamle onkel Cryptic og undergått unevnelige hendelser?

Hahaaa, nå har du virkelig røpt deg. Jeg drikker ikke engang kaffe!!:danser:

Arketypen
08-04-08, 16:56
jeg mener vi burde boikotte, for da vil Kina virkelig snu opp ned på alt de gjør! nemlig.

The Cryptic
08-04-08, 17:48
Hardly, men det er jo lov å protestere mot noe man synes er uriktig allikevel. Om man bare stilltiende godtar skjer det jo garantert ingen ting.