PDA

Se full versjon : Skal vi tillate andre flagg enn det norske 17. mai?

Zenaria
26-04-08, 00:16
stang.
Jeg rotet meg inn i en blogg og jaggu klarte jeg ikke å engasjerer meg pittelitt i debatten om 17.mai flagget. Jeg leser og synes argumentene på begge sider av saken er gode. Jeg klarer liksom ikke kognitivt sett å bestemme meg for hva jeg lander på, men emosjonelt klarer jeg det.

Er litt spent å høre på hva dere synes.

Organa
26-04-08, 00:43
Alle.

Mr.Man
26-04-08, 01:30
Hvis noen vil drite seg ut i 17.mai-toget med andre flagg, så gjerne for meg. Da har jeg noe å le av.

tinka
26-04-08, 13:07
Ja til alle flagg.

Suz
26-04-08, 13:40
For meg er 17. mai feiringen av at vi ble et fritt land. Men ytringsfrihet og hele pakka. Da virker det rart å nekte andre nasjoners flagg. Ikke at jeg tror mange vil vifte med noe annet enn det norske.

gyrken
26-04-08, 14:43
Jeg synes jo ikke vi skal forby andre flagg. Skal man liksom gå og rive flagget ut av hendene på et barn? Ikke skjønner jeg hensikten med å forby heller, for om det kanskje har vært et og annet flagg, så er det jo ikke akkurat noe utbredt fenomen.

Men personlig synes jeg det er norske flagg som hører til i 17.mai-toget.

Base
26-04-08, 15:04
17 mai er en norsk dag. Kan det være så jævlig vanskelig å la denne dagen være norsk?

Avil
26-04-08, 15:28
Den som kastar born ut av toget grunna "feil flagg" øydelegg dagen for ungane, og krenkar ungane sin ytringsfridom. Så ein kan sjølvsagt ikkje forby det.
Men eg kunne ønske me inviterte innvandrarane våre og ungane deira så varmt inn i fellesskapet at dei kunne kalle seg nordmenn og ikkje annengenerasjonsinnvandrarar, og bære det norske flagget med glede.

gyrken
26-04-08, 15:37
Det handler nok mest om uvitenhet?

Det er nok mange innvandrere som ikke har satt seg inn i hvorfor vi flyr rundt og vifter med norske flagg denne dagen. De tror det handler om russen, barnetoget, pølsene og festen, og de vil jo gjerne være med å feire. Så finner de kanskje frem det svenske eller irakiske flagget sitt og henger på. Det blir litt som å gå i bursdag og synge bursdagssang til en annen enn bursdagsbarnet. Misforstått og kanskje litt uhøflig.

Men derfra til å skulle forby det, er et langt skritt for meg. Jeg tror ikke på å forby alt vi ikke liker.

gyrken
26-04-08, 15:40
Jeg tipper at pga denne debatten vil det i år bli flere utenlandske flagg i toget enn ellers.

Arketypen
26-04-08, 17:09
Norsk og annet flagg er helt ok for meg.

The Cryptic
28-04-08, 02:48
Jeg støtter meg til Fabian som ikke ønsker å forby andre flagg, men heller oppfordre til å bruke norske, samiske eller FN-flagg. 17.mai er ikke, eller burde iallefall ikke være, en forbudsdag, men hvorfor man på død og liv er nødt til å vifte med alle mulige nasjoners flagg på Norges nasjonaldag har jeg ikke så stor forståelse for; det finnes 364 andre dager i året hvor man heller kan gjøre dette.

Dessuten synes dette å være en litt særnorsk debatt. Er det noen som krever å vifte med det tyske flagget den 4. juli i USA, med et norsk flagg den 6. juni i Sverige eller med det danske flagget den 17. september i Irland? Det kan da vel ikke være så altfor vanskelig å respektere ulike lands nasjonaldag ved å benytte respektive nasjons flagg heller.

mathilde
28-04-08, 03:39
På syttendemai feirer jeg friheten og ytringsfriheten. Da blir det selvmotsigende å nekte noen å bruke det flagget de vil.
Den dagen de føler seg helt hjemme her, vil de kanskje velge å bruke vårt flagg. Der har vi jammen en jobb å gjøre.

livato
02-05-08, 21:44
Flagg er ut. Vekk med flagg.

Zenaria
02-05-08, 21:46
Vekk med toget.

livato
02-05-08, 21:55
Hæ? Tog er kult!

Organa
02-05-08, 21:56
Ja til portforbud på nasjonaldagen!

livato
02-05-08, 22:02
Ja til portforbud! Hva har nasjonaldagen med det å gjøre?

Organa
02-05-08, 22:03
Så sant som det er sagt! Ja til portforbud!

livato
02-05-08, 22:05
JA!

Organa
02-05-08, 22:05
:loop:

livato
02-05-08, 22:14
Ingen grunn til å ta helt av.

Organa
02-05-08, 22:15
Å. :trist:

livato
02-05-08, 22:17
Heller ikke noe å bli trist av dahhh....

livato
02-05-08, 22:23
Nå er det nok her. Norge må faen meg være det eneste landet med så lite nasjonalfølelse. Vi feirer nasjonaldagen. Hva svarte skal vi med alle andre lands flagg på denne dagen?????? Jeg mener; mange land har mye flottere flagg enn oss, jeg mener; hva skal vi med landregrenser i det hele tatt, jeg mener la alle mennsker være en nasjon: MEN 17.mai da feirer vi norges nasjonaldag. Hvis vi ikke skjønner betydningen av det så kan vi heller døpe om dagen og feire verdensdagen, og la alle flagg vaie i vind. For faen.

Og jeg er antagelig den av dere som minst skjønner dette med landegrenser og innvandrerer osv. osv. osv. Våkn opp folkens. 17. mai er ut. Inn med portforbud.

livato
04-05-08, 00:03
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2404425.ece

Sånn.

Shitzo
04-05-08, 19:58
Jeg støtter meg til Fabian som ikke ønsker å forby andre flagg, men heller oppfordre til å bruke norske, samiske eller FN-flagg. 17.mai er ikke, eller burde iallefall ikke være, en forbudsdag, men hvorfor man på død og liv er nødt til å vifte med alle mulige nasjoners flagg på Norges nasjonaldag har jeg ikke så stor forståelse for; det finnes 364 andre dager i året hvor man heller kan gjøre dette.

Dessuten synes dette å være en litt særnorsk debatt. Er det noen som krever å vifte med det tyske flagget den 4. juli i USA, med et norsk flagg den 6. juni i Sverige eller med det danske flagget den 17. september i Irland? Det kan da vel ikke være så altfor vanskelig å respektere ulike lands nasjonaldag ved å benytte respektive nasjons flagg heller.

Jeg signerer denne. En annen ting er at jeg syns det er litt merkelig at mennesker som rømmer ifra sine land fordi de har det grusomt der, er så opptatt av å feire sin nasjonalitet på vår nasjonaldag. Det skurrer litt i mine ører at flagg fra land som står for alt annet enn det Norge står for, skal brukes på 17 mai. Den dagen handler om å hedre de norske verdier og det faktum at vi som nasjon har klart å bli og holde oss selvstendige.

The Cryptic
04-05-08, 23:36
Til Shitzo og livato: :takker:

Zenaria
04-05-08, 23:40
Jeg signerer denne. En annen ting er at jeg syns det er litt merkelig at mennesker som rømmer ifra sine land fordi de har det grusomt der, er så opptatt av å feire sin nasjonalitet på vår nasjonaldag. Det skurrer litt i mine ører at flagg fra land som står for alt annet enn det Norge står for, skal brukes på 17 mai. Den dagen handler om å hedre de norske verdier og det faktum at vi som nasjon har klart å bli og holde oss selvstendige.

Er enig i dette.

Sexy Sadie
05-05-08, 18:26
Enig.