PDA

Se full versjon : Kongefamiliens deltagelse i den offentlige debatt

The Cryptic
19-05-08, 17:46
En sak som fra tid til annen dukker opp i massemediene er Kongens og kongefamiliens deltagelse i den offentlige debatt, sist aktualisert da Mette Marit lanserte sin nye salme-CD og manet til pietisme (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kronprinsparet/artikkel.php?artid=518193).
Det er jo i og for seg greit nok, til tross for at den pietistiske livstilen vel ikke er det som har gjort Mette Marit berømt, men uansett; utfordringen ligger i at både Kongen og kongefamilen fritt kan lire av seg hva det måtte være av støtte til og protest mot det ene og det andre, men aldri trenger å forsvare seg eller kommentere saken nærmere.

Ref. ovenstående nektet eksempelvis Mette Marit å kommentere sitt utsagn ytterligere, noe som på ingen måte ville blitt godtatt om andre offentlighetspersoner hadde kommet med et tilsvarende utsagn.

Inspirert av et intervju som nylig ble gjort av Per Edgard Kokkvold ønsker jeg også å lufte stemningen her på NK om dette temaet. Er det OK at medlemmer av kongefamilien har full frihet til å ytre seg politisk f.eks. i asyldebatten og debatten om homofilt samliv uten at de i ettertid kan avkreves for sitt forsvar for det ene eller det andre, eller bør man kunne kreve at dersom man først skal delta i en offentlig, politisk debatt, så må det også være lov til å stille "kontrollspørsmål" og avkreve svar?

Sexy Sadie
19-05-08, 21:02
Nei, de må stå til ansvar for det de sier, som alle oss andre, dog så er jo deres oppgave her i livet og holde mest mulig kjeft og smile pent og representere og sånt. Så de burde helst holde seg for gode til å mene noe som helst de ikke vil argumentere ytterligere for.

livato
20-05-08, 00:02
La de si minst mulig. :takker:

Kims
20-05-08, 07:55
Kan vi ikke bare kreve at de skal holde kjeft? :tenker: Og hvis de absolutt må åpne kjeften må de svare for seg som alle andre.

livato
20-05-08, 13:53
Holy mahony, nei. Hvis de nå først glemmer seg så må vi ikke tillate at de sier noe mer. Da kan det raskt bli enda mer unødvendig snakk. Alle kan jo forsnakke seg. Men ikke la de kongelige lure seg inn blant oss snakkere på den sleipe måten.

The Cryptic
20-05-08, 16:43
Innsiktsfulle kommentarer, takk. Jeg er helt enig. Kongefamilen bør være helt upolitiske i sin fremferd. SKal man først ha et monarki får det være et monarki for alle, ikke bare for de med samsvarende politiske syn. Politikken kan og bør andre holde på med.

Kims
21-05-08, 19:15
Politikk bør de holde seg unna, men i forhold til religion står det vel at norge skal ha en kristen konge, og at vi er et kristent land. Mulig at det er derfor de prøver å fronte de religionsgreiene. Kanskje en eller annen biskop har raslet med sablene og klaget over prioriteringen i forhold til eventyr.:tenker:

The Cryptic
21-05-08, 19:19
Hmm, det er i og for seg et godt innspill i debatten. Ettersom det er så lett å blande religion og politikk er det kanskje best å generelt holde nebb?

Sexy Sadie
22-05-08, 22:38
Sånn munnkurv som de bruker på hundene hadde vært tingen her.

livato
23-05-08, 00:26
Det er uriktig at det innlegget med religion og eventyr er flyttet over i ny tråd. I denne tråden henspeiler akkurat det innlegget på Märtha sine eventyr.... og er det egentlig det samme som religion? Ja. Det er meget mulig. Men så lenge det står for seg selv vil vi aldri få greie på det. TC, skjerpings.

The Cryptic
23-05-08, 11:22
Til mitt forsvar vil jeg si at det a) ikke overholdet kom frem, hverken i det aktuelle innlegget eller i trådens hovedinnlegg og b) i den offentlige debatten knyttet til Märthas eventyrlesing har diskusjonene berørt sammenblandingen mellom næringsinteresser og bruk av kongelige titler. Således anser jeg meg som unnskyldt for at jeg ikke tok sarkasmen / ironien / understatement etc.

Uansett, aldri så galt at det ikke er godt for noe. Vi har fått en ny tråd, og det er alltids mulig å re-poste sitt innlegg også i denne tråden. Lover å ikke flytte den på nytt om så skjer :snill:

Suz
23-05-08, 11:30
Jeg tagger tråden istedenfor. Og det er jo litt trist at du ikke så en så opplagt sammenheng. Det er jo så mange her som ikke trenger teskje at jeg ikke tenkte på å bruke det. :trøster:

The Cryptic
23-05-08, 11:36
Jeg hadde nok en dårlig dag :overlegen:

Sexy Sadie
23-05-08, 13:41
:trøster:

livato
23-05-08, 22:13
Jeg tagger tråden istedenfor. Og det er jo litt trist at du ikke så en så opplagt sammenheng. Det er jo så mange her som ikke trenger teskje at jeg ikke tenkte på å bruke det. :trøster:

:nemlig:

Mr.Man
24-05-08, 12:17
Jeg synes at de fortjener å få svar hvis de uttaler seg politisk, men jeg synes godt de kan få lov til å si litt innenfor rimelighetens grenser. Tradisjonen er at det de sier skal være mest mulig politisk nøytralt, og på den måten heve seg over hverdagslig partipolitikk. Allikevel synes jeg det er greit at kongefamilien har en viss vetorett når ting går fullstendig over alle støvleskaft i Stortinget. Slike tilfeller har vi jo hatt i historien når f.eks. Quisling prøvde å danne ny regjering med Nasjonal Samling. Tror de fleste var enige i at det var greit at kongen sa nei den gangen. Akkurat som den gangen det blir muslimsk flertall i stortinget skal han også si nei til en evt. avskaffelse av demokratiet (med innføring av Sharia-lov).

The Cryptic
26-05-08, 11:45
Det vil jo ikke være spesielt kontroversielt om Kongen benytter sin vetorett for å sikre at vi fremdeles kan ha et demokrati i Norge; det er vel enda et overveiende flertall blant Norges innbyggere om at demokrat er ganske bra å ha, tross alt.

Suz
26-05-08, 12:02
Hvis det er et overveiende flertall for demokrati vil jeg tro han ikke behøver å bruke veto.

The Cryptic
26-05-08, 14:04
Statsråd følger ikke nødvendigvis til enhver tid folkeflertallet

Suz
26-05-08, 14:19
Statsråd følger ikke nødvendigvis til enhver tid folkeflertallet
Men en slik endring vil måtte skje i grunnloven. Og da må 2/3 av stortingsrepresentantene stemme for. I to stortingsperioder på rad.

The Cryptic
26-05-08, 14:53
Joda, om man har tenkt å endre Grunnloven så, men den regulerer jo strengt tatt bare at den lovgivende makt utøves av "folket" gjennom Stortinget.
Uansett, mistermannens kommentar om innføring av Sharialov i Norge blir vel neppe tilfelle med det første, men rent teoretisk kan man tenke seg tilsvarende grunnleggende inngripener i vår statsforvaltning uten at Grunnloven blir berørt som sådan.