PDA

Se full versjon : Invitasjonsloven

The Cryptic
27-06-08, 17:03
Nå er det vel strengt tatt hverken en lov eller det korrekte navnet på regelen, men "(...) reglene ved barneskolen i den svenske byen Lund er klare: Elever som på skolens område ber inn til fest, må enten invitere alle eller ingen."

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2508695.ece

Kunne slike regler fungert i Norge? Lar vi lover og regler gripe for dypt inn i normal menneskelig interaksjon?

gyrken
27-06-08, 17:20
Slike regler er det ihvertfall på skolen til mine barn, og det var på samme måte i barnehagen. Nå er de vel ikke skrevet i reglementet sånn direkte, men det har blitt sagt muntlig på det første foreldremøtet i begge klassene der jeg har barn. Enten må man invitere alle, eller man kan invitere bare guttene eller bare jentene.

På samme måten har det vært i barnehagen.

Organa
27-06-08, 18:11
Jeg har hørt om samme regel i klassen til sønnen av et fremstående medlem av NK, faktisk. Og jeg synes det er sykt og fascistisk.

HotFudge
27-06-08, 18:15
Det er vel en slags uskreven regel her i Norge ja, spesielt i skoler. Men det kommer mer og mer inn i barnehagene også.

Bakdelen med dette er at de familiene som faktisk ikke har råd til å invitere hele klassen, synes dette er et problem. Barna har jo gjerne både guttevenner og jentevenner, og vil helst invitere alle. Ikke bare jentene eller bare guttene.

Da jeg var lita inviterte jeg de jeg lekte med. Enkelt og greit. Da var det ikke snakk om forskjellbehandling eller at det var synd i de som ikke ble invitert. De jeg ikke lekte med forventet jo heller ikke å bli invitert.

Nå skal alle behandles likt, uansett om de er venner med bursdagsbarnet eller ei.

Jeg skjønner tankegangen...men jeg kan ikke si at jeg roper hurra for den.

Zenaria
27-06-08, 23:53
Det er vel en slags uskreven regel her i Norge ja, spesielt i skoler. Men det kommer mer og mer inn i barnehagene også.

Bakdelen med dette er at de familiene som faktisk ikke har råd til å invitere hele klassen, synes dette er et problem. Barna har jo gjerne både guttevenner og jentevenner, og vil helst invitere alle. Ikke bare jentene eller bare guttene.

Da jeg var lita inviterte jeg de jeg lekte med. Enkelt og greit. Da var det ikke snakk om forskjellbehandling eller at det var synd i de som ikke ble invitert. De jeg ikke lekte med forventet jo heller ikke å bli invitert.

Nå skal alle behandles likt, uansett om de er venner med bursdagsbarnet eller ei.

Jeg skjønner tankegangen...men jeg kan ikke si at jeg roper hurra for den.

Det er vel heller slik at enkelt "tar" helt av når det kommer til bursdagsfeiring. Så skal nestemann overgå han igjen. Her er det primært foreldre som må se et par ganger på seg selv. Det er jo tross alt de som styrer sjappa?

HotFudge
28-06-08, 15:04
Det er vel heller slik at enkelt "tar" helt av når det kommer til bursdagsfeiring. Så skal nestemann overgå han igjen. Her er det primært foreldre som må se et par ganger på seg selv. Det er jo tross alt de som styrer sjappa?

Ja, det er vel de som styrer sjappa. Men jeg vet ikke om det er sånn blant foreldrene, at de skal overgå den forrige ungen. Det kan godt hende, men er ikke sånn jeg har opplevd det.
De foreldrene jeg prater med synes denne "regelen" er umåtelig irriterende.

Sexy Sadie
28-06-08, 16:31
Kommer ikke regelen av at ingen skal føle seg utenfor da?

HotFudge
28-06-08, 16:38
Kommer ikke regelen av at ingen skal føle seg utenfor da?
Jo, den gjør det.

Så det er derfor jeg skjønner tanken bak regelen. Men det setter et stort press på foreldrene også. Ikke alle har like god råd.

Sexy Sadie
28-06-08, 16:39
Ja, men det er egentlig like greit at ungene lærer først som sist at man kan ikke bli invitert hver gang det er fest. Livet fungerer ikke slik.

HotFudge
28-06-08, 16:43
Ja, men det er egentlig like greit at ungene lærer først som sist at man kan ikke bli invitert hver gang det er fest. Livet fungerer ikke slik.

Akkurat. Derfor er jeg ikke særlig for "Invitasjons-regelen".

Snoops
28-06-08, 19:08
Jeg vil bare si at jeg er glad jeg ikke har små barn i skole eller barnehage, for dette hadde ikke funket for meg. Hvordan kan man mene at man skal be alle eller ingen. Det henger jo ikke på greip i det hele tatt. Det forlanges altså at ungene skal være tvunget til å be andre unger som de kanskje ikke engang liker. Hva er fornuften i det?:hyla:

Suz
28-06-08, 20:11
Dere glemmer en ting. Den svenske regelen sier at dersom man skal levere ut inbydelsene på skolen så må man enten invitere alle, alle guttene eller alle jentene i klassen. Det er ikke noe forbud å invitere bare noen, men da må man gidde å gå runden og putte i postkassene, sende mail eller lignende. Poenget er at når nesten alle i klassen får innbydelsen på skolen blir det en snakkis og ganske sårt for de som er utelatt.

Sexy Sadie
28-06-08, 21:51
Jo, men man kommer over det. Hilsen ei som nesten aldri ble invitert noe sted i barneskolen.

Zenaria
28-06-08, 23:05
Jo, den gjør det.

Så det er derfor jeg skjønner tanken bak regelen. Men det setter et stort press på foreldrene også. Ikke alle har like god råd.

Vel vel, hva med bare å holde en god gammeldags bursdag hjemme da. Trenger da ikke booke hele badeland eller for den saks skyld hele mcdonalds.

Snoops
28-06-08, 23:13
Vel vel, hva med bare å holde en god gammeldags bursdag hjemme da. Trenger da ikke booke hele badeland eller for den saks skyld hele mcdonalds.

Den tid er nok forbi ser det ut for. Før i tiden var det boller, kake og brus da ungene var små. Så gikk det over til pølser og brød, og kanskje pizza. Men fremdeles var det kaker også. Da de ble tenåringer så ba de noen få venner, de de pleide omgang med. Nu leier jo ungdom festlokaler og har vakter ved døra.

Suz
28-06-08, 23:23
For noe tull. De aller fleste fødselsdager er da hjemme hos bursdagsbarnet. Med kaker og pølser.

Hydra
29-06-08, 00:35
Det er vel skikk og bruk å berre dele ut invitasjonar på skulen om alle på gruppa er invitert, og ellers ta turen innom postkassa. Greit nok.

Hydra
29-06-08, 00:35
Og heimebursdag fungerar fortsatt.

Snoops
29-06-08, 01:41
For noe tull. De aller fleste fødselsdager er da hjemme hos bursdagsbarnet. Med kaker og pølser.

De fleste gjør nok det, men det er ikke uvanlig at bursdager feires på en eller annen plass utenfor hjemmet. Hvor mange er det som har plass til en hel klasse hjemme da?

Arketypen
29-06-08, 11:39
å om man ikek har samme interesser som de andre fotballgutta i klassen og er litt flink med ord og matte, kommer man ikke i noen bursdager. Kult.

Ang pris så koster det ikke mer å leie mange plasser som å kjøpe mat og snop til hele hurven hjemme.

De kjipe bursdagene er jo ofte hjemme, der foreldre ikke har noe opplegg eller leker, men unga bare svirrer rundt, spiller tv-spill og herjer. Da er det ok med kano-fisketur, klatring i klatrehall eller noe. Med alle gutta i klassen, Men jeg ser at det er mer naturlig å bare ta venner etter som man blir eldre. Opp til ca 5.trinn derimot synes jeg man skal bidra til klassemiljøet.

Suz
29-06-08, 11:47
De fleste gjør nok det, men det er ikke uvanlig at bursdager feires på en eller annen plass utenfor hjemmet. Hvor mange er det som har plass til en hel klasse hjemme da?
Nei, det er ikke uvanlig. Men du skrev at "den tid er forbi" og det er det virkelig ikke. Selv om man ikke har klasser lenger så har man gjerne grupper. Noen steder opp til 20 unger, noen steder litt fler. Omtrent halvparten har vel de fleste plass til. Ellers kan jeg jo slå et slag for utebursdag. Vi har hatt det for begge våre. I oktober og januar.

å om man ikek har samme interesser som de andre fotballgutta i klassen og er litt flink med ord og matte, kommer man ikke i noen bursdager. Kult.

Ang pris så koster det ikke mer å leie mange plasser som å kjøpe mat og snop til hele hurven hjemme.

De kjipe bursdagene er jo ofte hjemme, der foreldre ikke har noe opplegg eller leker, men unga bare svirrer rundt, spiller tv-spill og herjer. Da er det ok med kano-fisketur, klatring i klatrehall eller noe. Med alle gutta i klassen, Men jeg ser at det er mer naturlig å bare ta venner etter som man blir eldre. Opp til ca 5.trinn derimot synes jeg man skal bidra til klassemiljøet.
Man kan jo ha opplegg selv om man er hjemme. Hos oss har det vel vært vanlig å invitere alle opp til ti år. Etter det har noen ikke feiring, noen bare et par venner på restaurant eller overnatting e.l. og noen fortsatt feiring med mange.

Snoops
29-06-08, 12:04
Nei, det er ikke uvanlig. Men du skrev at "den tid er forbi" og det er det virkelig ikke. Selv om man ikke har klasser lenger så har man gjerne grupper. Noen steder opp til 20 unger, noen steder litt fler. Omtrent halvparten har vel de fleste plass til. Ellers kan jeg jo slå et slag for utebursdag. Vi har hatt det for begge våre. I oktober og januar.

Man kan jo ha opplegg selv om man er hjemme. Hos oss har det vel vært vanlig å invitere alle opp til ti år. Etter det har noen ikke feiring, noen bare et par venner på restaurant eller overnatting e.l. og noen fortsatt feiring med mange.

Det jeg vel mente var at da mine unger var små så eksisterte bare hjemmebursdager, men få unntak. Nu blir det mer og mer vanlig å feire andre plasser enn hjemme. Men selvfølgelig dette er bare noe jeg leser og hører, kan hende er jeg feilinformert. Poenget mitt er at for de foreldre med flere unger i små klassetrinn og dårlig råd kan falle litt utenfor her, og da faller selvfølgelig også ungene utenfor. Jeg synes dette med bursdagsfeiring går i helt gal retning. Greit nok å feire ute/borte, men det kan ikke være nødvendig å ta med en hel klasse. Aktive utebursdager høres mye bedre ut enn feiring på Burger King.

Zenaria
29-06-08, 22:19
Nå er det vel på tide å avskaffe bursdagsfeiringene.

HotFudge
29-06-08, 22:25
Nå er det vel på tide å avskaffe bursdagsfeiringene.
Er jo ikke det det er snakk om.

På svenske skoler var det slik at man kunne invitere hvem man ville om man gadd å kjøre rundt til husene deres og legge invitasjonen i postkassa.

På norske skoler, hvertfall her jeg bor, bør man invitere alle. Det er ingen lærere som maser om det, men det er som sagt en uskreven regel.

Zenaria
29-06-08, 22:29
Er jo ikke det det er snakk om.
.

Min konklusjon. :grin:

Snoops
30-06-08, 01:05
Nå er det vel på tide å avskaffe bursdagsfeiringene. Bort med dem. Og vil man absolutt gi noe kan man jo bare sette inn penger på kontoen deres, over nettbanken. Så lettvint.

Sexy Sadie
30-06-08, 01:42
Det er da stas å feire bursdag.

HotFudge
30-06-08, 09:00
Bort med dem. Og vil man absolutt gi noe kan man jo bare sette inn penger på kontoen deres, over nettbanken. Så lettvint.
Herregud, så kjedelig.

Mr.Man
30-06-08, 09:29
Slike regler er det ihvertfall på skolen til mine barn, og det var på samme måte i barnehagen. Nå er de vel ikke skrevet i reglementet sånn direkte, men det har blitt sagt muntlig på det første foreldremøtet i begge klassene der jeg har barn. Enten må man invitere alle, eller man kan invitere bare guttene eller bare jentene.

På samme måten har det vært i barnehagen.
Yep. Jeg synes det er ganske greit å forholde seg til. Når barn stenger ute andre barn skjer det ikke så skånsomt som med voksne, så det er greit å ha litt regler på det der for å ikke skape mobbeoffer. Hvis man ikke har råd til å invitere alle guttene eller alle jentene i klassen bør man kanskje holde seg til å invitere et par venner fra nabolaget.