Se full versjon : Bokanbefaling
Anbefal meg en bok. Trenger nytt lesestoff til ferien, med andre ord gjør det ingenting om det er litt lett lest. Er ikke så glad i sjangeren "drops" "chicklit" o.l.
Nettopp ferdig med "I all evighet", siste til Ken Follett..En slags oppfølger til Stormenes tid, men kan gjerne leses uavhengig.. Lettlest ferielektyre .. 1100 sider gjør at den holder et stykke ut i ferien også..
Anbefales!
Harry Potter eller Harold Robbins.
Jeg skjønner ikke hva du ikke er glad i, men selv driver jeg med Boktyven nå, og den blir stadig bedre.
Marian Keys, Sophia Kinsiella (eller noe sånn??). De bøkene som heter "En shopholikers dagbok" "En shopholikers drømmeverden" o.l
Boktyven og Harry Potter har jeg lest.
Har tilgode å lese noe av Ken Follett (minner meg sterkt om min far, han leser Ken Follett bøker :knegg: ).
Hässelby av Johan Harstad.
Alt av Jonathan Kellerman.
Kurt Vonnegut:
Galapagos
Slakterhus 5
Fengselsfugl
Moder natt
Tom Egeland bøkene for eksempel. Kanskje ikke direkte lettlest. Vet ikke jeg. Jeg syntes de var bra hvertfall.
Da Vinci Koden og Engler og Demoner av Dan Brown.
Anbefal meg en bok. Trenger nytt lesestoff til ferien, med andre ord gjør det ingenting om det er litt lett lest. Er ikke så glad i sjangeren "drops" "chicklit" o.l.
Fekk nettopp denne lista av ein kompis som likar same bøker som meg:
Lois McMaster Bujold: Curse of Chalion og Paladin of Souls
Orson Scott Card: Prentice Alvin, Red Prophet og Seventh Son
Glen Cook: Hele serien om the Black Company - de første tre er The Black Company, Shadows Linger og The White Rose - Über-lejesoldater i en dark goth verden oppe mod supermagikere - klassiker....
Stephen Donaldson: first og Second Chronicles of Thomas Covenant - den ultimative antihelt i fantasy. Har også skrevet en anden serie - Mordants Need - bestående af A Man Rides Through og The Mirror of her Dreams.
Steven Erikson: Serien Malazan Book of the Fallen - første bog hedder Gardens of the Moon og serien kommer ialt til at omfatte ti bøger á ca. 700-800 sider hver - der er hidtil kommet otte. Bøgerne har et ret unikt take på magi og guder og et persongalleri så stort og forvirrende som Tolstoj. De er uhyre velskrevede og bare fede på en udefinerbar måde.
Robert Howard: Conan bøgerne - forgængeren til al heroisk fantasy
Guy Gavriel Kay: Især A song for Arbonne, Sailing to Sarentum og Lord of Emperors.
George R. Martin: A song of Ice and Fire serien - Superfed serie som dog ikke er afsluttet og som han tager sin tid om. Meget ægte middelalder stemning - brutale og blottet for sentimentalitet.
Michael Moorcock: Fed forfatter - prøv at starte med serien om Elric of Melnibone eller evt. the eternal champion, History of the Runestaff eller the Swords of Corum. Hans bøger har sådan en eller anden ubestemmelig blanding af 70'er hippie, goth og total dekadence kørende - meget stilistisk.
T.H. White: The Once and Future King - af mange regnet som den ultimative og klassiske udgave af Arthur legenderne.
Robert Zelazny: Nine Princes in Amber - serie af ti korte romaner som må regnes blandt klassikerne inden for fantasy.
Mervyn Peake: Gormenghast Trilogien - noget af det eneste fantasy der har opnået status som litterær klassiker.
og hvis du ind i mellem skulle få lyst til et godt grin hvor der også er et nutidigt twist og en ny optik på velkendte problemstillinger kan du jo gå igang med Terry Pratchett - hans Discworld serie er vist oppe på ca. 30 romaner efterhånden.
og hvis du så lige skulle have lyst til noget horror der lader folk som Stephen King langt bagefter kan du jo prøve H.P. Lovecraft - hav dog en god engelsk/norsk ordbog ved hånden....
Enjoy!
Tusen tusen takk!
Her har jeg MYE å velge i :D
Chaim Potok- begge bøkene om Asher Lev
Har du enda ikke lest "fuglane" av Tarje Vesaas så kan jeg anbefale deg den.
Lystløgner
26-07-08, 15:13
Fekk nettopp denne lista av ein kompis som likar same bøker som meg:
Stephen Donaldson: first og Second Chronicles of Thomas Covenant - den ultimative antihelt i fantasy. Har også skrevet en anden serie - Mordants Need - bestående af A Man Rides Through og The Mirror of her Dreams.
Enjoy!
Donaldson har også en 5 delers science fiction som er enormt bra.Gap-serien.
Fear and loathing in Las Vegas av Hunter S. Thompson.
"Den Fremmede" av Albert Camus
"Idioten" av Dostojevskij
Tusen strålende soler. Fantastisk. Av han som skrev Drageløperen, som slett ikke var så bra.
Tusen strålende soler synes jeg var ræva.
Interessant. Hvorfor det, tro..?
Fordi den historien er delvis "oppbrukt".
Det er så mangen før han som har skrevet om kvinner som blir mishandlet i midtøsten.
Feks. synes jeg at Solgt er mye bedre, det er en sann historie.
Åh. Flaks for meg at jeg ikke hadde lest meg lei på lignende historier da.
Drageløperen da, hva synes du om den?
Etter de første 100 siden synes jeg den var kjempe spennende.
Likte den godt!
Men, jeg liker ikke skrive måten hans særlig. Han skriver litt for lite detaljert, "kutter" litt for mye. Så sitter jeg å tenker "og så skjedde hva?"
Du liker såpe, altså? Drageløperen var utrolig skuffende, synes jeg - og siste delen forsvant i bare såpebobler.
Overhodet ikke.
Jeg synes (og har hørt flere) synes begynnelsen på Drageløperen er kjedelig.
Tar litt tid før det skjer noe og at det er verdt å lese videre. Likte filmen også :)
Skråninga av Carl Frode Tiller.
Eg les også Skråninga no. :bidreg:
Jeg kjøpte en i dag "Bare en datter"- Sarita Skagnes
Torpedo av Jon Ewo. Fantastisk figur i et beinhardt miljø.
Jeg har endelig fått Tyskerungen av Camilla Lackberg. Jeg gleder med stort til å begynne på den. De andre bøkene hennes er noe av det beste jeg har lest, uten tvil.
Dessuten blir det noen kapitler hver kveld av Doktor Proktos Prompepulver av Jo Nesbø. Denne leser jeg sammen med datteren min, og vi ler oss mest fillete.
Doktor prokos prompepulver har jeg leste :fnis:
Den er morom!
Torpedo av Jon Ewo. Fantastisk figur i et beinhardt miljø.
Jeg har endelig fått Tyskerungen av Camilla Lackberg. Jeg gleder med stort til å begynne på den. De andre bøkene hennes er noe av det beste jeg har lest, uten tvil.
Dessuten blir det noen kapitler hver kveld av Doktor Proktos Prompepulver av Jo Nesbø. Denne leser jeg sammen med datteren min, og vi ler oss mest fillete.
Så rart. Jeg har lest en bok av henne, og flere blir det ikke.
Hva med vindens skygge. Har du lest den?
Nei, men den (bla. flere) skal jeg ha med meg på ferie nå.
Bestillte nettopp, "Øya" av Victoria Hislop.
Kjøpt to bøkere denne uka her, det vil si den ene boka kjøpte jeg på gavekort hos bokklubben.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.