PDA

Se full versjon : Er det rasisme?

Kamille
23-07-08, 14:43
Synes du utlendinger (rombakgrunn) skal få selge =Oslo? Eller at de skal få gratis mat på Fattighuset?
Hvorfor? Hvorfor ikke?
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2554728.ece

HotFudge
23-07-08, 15:52
Jeg mener at sigøynere (eller romfolket om du vil) skal få gratis mat på Fattighuset. Alle har rett på å få mat!
Jeg skjønner dilemaet til Fattighuset, der noen har solgt videre maten (så vidt jeg forsto) de har fått på Fattighuset. Men de kan jo ikke nekte visse etniske grupper å få mat!! Fattighuset kan ikke vite hvem det er som selger videre maten. Jeg mener det er diskriminering på et nivå. Det er vel kanskje ikke det Fattighuset mente ved å nekte romfolket mat. De kan ikke ta alle under en kam...

Hvorfor? Fordi romfolket er like mye verdt som alle andre her i Norge. Enkelt og greit.

Sexy Sadie
24-07-08, 01:11
Tja, er de virkelig det?

Organa
24-07-08, 02:23
Hvor tror dere rosene deres kommer fra, sånn btw? De som de driver og trykker oppi trynet på alle som går forbi?

Organa
24-07-08, 02:23
They spell it cemetary on utenlandsk, me thinks.

Sexy Sadie
24-07-08, 18:23
De stjeler blomster fra kirkegårdene?
Hvor heslig går det egentlig an å bli?

Orca
24-07-08, 19:40
Det kan da umulig være så mange roser på kirkegårdene, de kjøper de opp i store kvanta på blomste/grønnsakmarkedene i byene.

Sexy Sadie
24-07-08, 22:52
Den hørtes mer rett ut.

Organa
24-07-08, 22:56
Nja, jeg vet ikke, jeg.

Zenaria
24-07-08, 23:22
Synes det er en vanskelig problemstilling. Selvfølgelig er ikke norske fattige mer verdt enn utlandske. Men det gjør noe med holdningene våre til dem, når vi hører at de utnytter situasjonen. Jeg blir så forbannet på deres frekkehet. Men kanskje det bare er deres måte å overleve på`?

Sexy Sadie
25-07-08, 14:26
Ja, jeg liker dem ikke. Og jeg har normalt sett ingen problemer med sigøynere, eller andre reisende.

Orca
25-07-08, 16:01
Det er nå iallefall snakk om to forskjellige kulturer. Jeg lurer litt på om det blir som med oss når vi reiser til utlandet og smugler sprit med hjem, eller snyter på skatten. Kanskje de føler at de er blitt såpass dårlig behandlet igjennom alle år at de har en slags "rett" til å utnytte systemet selv om de er klar over at det man gjør ikke er riktig. At de har samme oss mot dem tankegangen som mange andre har ovenfor myndighetene.

Uketassen
25-07-08, 18:38
Kulturforskjeller er ikke så lett å komme seg forbi noen ganger.

Lystløgner
26-07-08, 14:31
Så, det dere sier er at det ikke skal være lov å støtte norske fattige, uteliggere og/eller narkomane hvis man ikke også støtter samtlige i hele europa som kommer og sier at de vil ha hjelp?

Da er jo enden på visa at man ikke støtter noen da.

Orca
26-07-08, 18:57
Nei, men sier du at det bare er hvite uteliggere, fattige og narkomane som skal ha hjelp, eller kan nordmenn som ikke er hvite også få hjelp? Saken er jo den at dte kan bli vannskelig å skille mellom de som bor her og bare er på besøk.

Uketassen
26-07-08, 19:21
Med en gang vi begynner å blande hudfarge inn da er det snakk om rasisme.

tinka
26-07-08, 23:35
Altså, er det ikke god gründer- ånd å prøve å selge alt mulig?

Zenaria
27-07-08, 00:44
Altså, er det ikke god gründer- ånd å prøve å selge alt mulig?

Joda, men bare at her tråkker man på de aller svakeste i samfunnet. Det minner meg på en kar jeg kjenner. Han har god utdannelse, kommer fra en "fin" familie, er godt stilt og alt det der. Han, meg og et par andre kompiser skulle ut å spise for noen år siden. Mens vi gikk nedover KJ stoppet han opp ved en skopusser, en ussel stakkar kar. Og han klarte fan meg å tigge seg til en gratis skopuss mot at han skulle anbefale han til andre. Slikt er smakløst....

Sexy Sadie
27-07-08, 15:15
Vel, men betalte du ham da?

Beatriz
27-07-08, 18:00
Synes det er en vanskelig problemstilling. Selvfølgelig er ikke norske fattige mer verdt enn utlandske. Men det gjør noe med holdningene våre til dem, når vi hører at de utnytter situasjonen. Jeg blir så forbannet på deres frekkehet. Men kanskje det bare er deres måte å overleve på`?

Zenaria sa det så bra syns jeg. :smile:

Orca
27-07-08, 23:59
Det med at det er deres måte å overleve på tror jeg også er veldig riktig.

Kamille
28-07-08, 14:24
Ja, enig i den.
Men, synes også det er veldig vanskelig. Jeg tenker enda på hva jeg synes.
Hvilken "behandling" ville vi fått som fattig i deres land?

Uketassen
29-07-08, 03:02
I vårt land er det ganske fint å være fattig i forhold til de landene de kommer fra så det er vel ikke noe rart at de kommer hit?

Zenaria
29-07-08, 13:31
I vårt land er det ganske fint å være fattig i forhold til de landene de kommer fra så det er vel ikke noe rart at de kommer hit?
Helt enig i det. Vi ville nok kanskje handlet akkurat på samme måte hvis dette hadde vært oss.

Sexy Sadie
01-08-08, 22:08
Nei, men hvordan skal vi få dem til å slutte å komme hit?

Uketassen
01-08-08, 22:54
La oss bedre forholdene i de landene de kommer fra, slik at de ikke trenger å komme hit.