PDA

Se full versjon : Dialekt

Kamille
06-08-08, 13:58
Jeg er så dritt lei folk som ikke gidder å gjøre en innsats får og forstå annet en østlandsk :koker:

Det finnes andre byer her i Norge :åpplyse:

kratos
06-08-08, 14:02
noen dialekter er jo nesten klin umulig å forstå da, spesiellt om man mumler i tillegg.

Selv er jeg østlenning, men bor i nord og snakker begge dialekter. Hvilken dialekt som brukes hvor avhenger litt, men på jobb så går det mest i østlandsk når jeg snakker med folk som ikke kjenner meg.

The Cryptic
06-08-08, 14:13
Jeg forstår de fleste dialekter, selv om jeg er østlending. Mumling og vaskeekte sogne-dialekter derimot kan jo by på en og annen utfordring. Men som i fremmede land kommer man langt med å peke på ølflaskene, smile og si skål :-)

Kamille
06-08-08, 14:14
Jeg er fra vest og bor i øst.
Snakker dialekten min veldig avslepet.

Snakket med en kunde i nord nettopp, og hun "Unnskyld, men jeg forstår ikke dialekta de" :snill:
Det er faen ikke mitt problem, hadde jeg lyst til å si.

kratos
06-08-08, 14:16
Jeg synes ikke det er noe galt i å si at man ikke forstår.
Mye bedre det enn å jatte med og late som man forstår..

Kamille
06-08-08, 14:33
Jeg synes det, og jeg blir fornærma.
Jeg kunne aldri sagt det til noe, for jeg vet hvor utrolig slitsomt det er selv.
Først halvåret jeg bodde her hørte jeg det annenhver dag. Kan ikke si jeg synes det var så morsomt, nå hører jeg det sjeldent.

kratos
06-08-08, 14:39
Skjønner ikke at det skal være noe å gidde å bli fornærmet for egentlig.
Jeg hadde blitt mer fornærmet om noen bare jattet med og jeg i løpet av samtalen hadde skjønt at vedkommede ikke hadde skjønt et fnugg av hva jeg snakket om..

Kamille
06-08-08, 14:46
Jeg blir, og da synes jeg det er bedre at man sier "hæ?" hundre ganger.
Evt. pugger geografi kunnskapene sine å finner ut at det finnes andre byer og dermed andre dialekter.

Nå skal det sies at jeg forstår de fleste dialekter, har per i dag ikke møtt noen jeg ikke forstår hva sier.

HotFudge
06-08-08, 14:50
Jeg er jo trønder og har bodd i Bergen. Der endte jeg opp med å forfine dialekta mi masse. Selv så skjønner jeg de aller fleste, siden jeg har gått folkehøgskole utenfor Bergen. Der var det folk fra Stavanger, Bergen, Sogndal, Kr.sand-området, Østlandet, Nordland...i det hele tatt. Jeg lærte mye det året :knegg:

Uketassen
07-08-08, 00:06
Jeg synes utlendinger er de som er vanskeligst å forstå. Både de som snakker gebrokkent norsk og de som ikke gjør det. Ogsåsynesjegdetervanskeligåforstådesomsnakkerstygg fortutennoenmellomromidetheletatt.

Peppis
07-08-08, 00:39
Da jeg gikk på folkehøgskole var litt av underholdningen på en av elevkveldene at jeg sto på scena og telte til 20. Så jodda..

Får lyst til å prate enda mer bred dialekt jeg, når folk ikke forstår meg. :mrgreen:

The Cryptic
07-08-08, 16:47
I en dialog har man vel også alltid et ansvar for at den andre forstår og har oppfattet av hva man selv sier?

HotFudge
07-08-08, 16:51
Føler jeg at folk ikke forstår meg, så snakker jeg rett og slett finere og roligere. Jeg gidder ikke irritere meg over at noen ikke forstår meg.

The Cryptic
07-08-08, 16:52
Det høres ut til å være en fin innstilling. Tenk om alle bare så slik på det, på flere områder.

HotFudge
07-08-08, 18:39
:tøff:

Zenaria
07-08-08, 23:34
Oslo-folk er verst.:roll:

Snoops
08-08-08, 00:52
Nordlandsdialekten er den aller fineste. Skikkelig nordlandsk. Sukk.

HotFudge
08-08-08, 00:56
Enig!

kratos
08-08-08, 02:19

Enig!

:stolt:

ingera
08-08-08, 03:17
Kæ æ dæ du seie for noge?

Kamille
08-08-08, 10:08

Uten tvil, de enser ikke at det finnes ander byer/fylker.

kratos
08-08-08, 10:52

Er det så rart da?

Se Riksavisene VG og DB f.eks... De skal være riksaviser og dekke hele landet, men 90% av innenriksen er fra Oslo og omegn. Ikke rart Oslo-folk tror hele Norge er der nede.

Kamille
08-08-08, 11:27
Jeg kommer selv fra en av Norges største byer, men jeg klarer dog å ense at det finnes andre byer i dette lille landet.

Men, jeg er fullt enig i det du skriver om VG og DB. Jeg gidder heldgivis ikke å kaste bort tiden min på å lese Se&Hør som disse avisene er (ikke at det hadde noe med HI å gjøre).

The Cryptic
08-08-08, 14:29

:snurt2:

Zenaria
08-08-08, 22:52

De lever i en boble. :goddag:

magnus
09-08-08, 13:30
Jeg forstår de fleste dialekter, men det er ofte en vane. Har en kompis som er trønder, og det er en del som har problemer med å skjønne alt han sier. For min del går det greit, men nå skal det legges til at han legger ikke om dialekten en tøddel.

Men enkelte steder i setesdalen, der må jeg melde pass..

Sexy Sadie
10-08-08, 20:39
Eg vil ha ei doindra på over hoindra. Sang en sognværing til min venninne en gang, mens han gjorde hulahulabevegelser til henne. Hun fattet ikke hva han sang, men hun kjente igjen melodien, det var jo den norske versjonen av George Michaels Faith som jo ble til Feit.

The Cryptic
13-08-08, 18:47
:rolf:

Sexy Sadie
14-08-08, 00:23
Hun var ikke fornøyd. :knegg:

The Cryptic
14-08-08, 19:46
Det stiller jeg meg uforstående til. Tenk å få en sang dedikert til seg og allting da?

Sexy Sadie
14-08-08, 20:34
Det stiller jeg meg uforstående til. Tenk å få en sang dedikert til seg og allting da?
Du hadde nok blitt storfornøyd hvis en umusikalsk stakkar gikk opp i høy B til deg ja. :rofl:

The Cryptic
15-08-08, 18:48
Det kan jo godt hende at jeg for anledningen hadde vurdert om det egentlig var noe poeng i å leve videre, men sur hadde jeg ikke blitt :snurt:

Sexy Sadie
15-08-08, 18:53
Det sier de alle. :ler: