PDA

Se full versjon : Konstruerte sannheter

Zenaria
06-11-08, 18:27
Hei
Lurer på en ting. Går det ann å konstruere sannheter. Og hvis, gi eksempel på en.

Orca
06-11-08, 18:44
At norske råvarer er det beste man kan få er en konstruert sannhet. Folk flest vil si at norske råvarer er det beste man kan få, både av frukt og grønt. Dette er vi nemlig blitt fortalt.
Men hvis man har kjøpt f.eks tomater eller Asparges i Sør-Europa så merker man jo stor forskjell. Det kan være ett eksempel på en konstruert sannhet. (Kanskje ikke det beste eksemplet i verden, men det er nå i det minste ett eksempel).

Arketypen
06-11-08, 20:04
at vi er så veldig ærlige i dette landet vs andre land. F eks mht korrupsjon.

Suz
07-11-08, 11:50
Hvis jeg sier at jeg skal gå til frisøren om ti minutter og så går, da konstruerer jeg en sannhet. Blir jeg sittende på jobb har jeg konstruert en usannhet.

The Cryptic
07-11-08, 14:12
Hele den aritmetiske tallrekke er også en konstruert sannhet, eller et aksiom om man vil. Tallrekken kan jo ikke bevises, iallefall har ingen klart dette enda, men ettersom det på et tidspunkt var nødvendig å bygge en slags universall basis for tallenes sammenheng så var det noen som var litt føre var.

Ellers er jo også veldig mange regler slik sett konstruerte sannheter. Reglene i f.eks. fotball er jo bare utviklet for å sikre mest mulig fair-play og en viss spenning for publikum osv, men de fungerer jo som en "sannhet" for fotballspillet.

TjoBing
08-11-08, 22:30
Et aksiom kan jo pr definsjon ikke bevises. Men ut i fra et aksiom konstrueres jo sannheter. Med basis i aksiomet følger objektive sannheter (fra Aristoteles) eller subjektive sannheter (fra Platon)..

Ellers takk til poodle for bra innlegg..

The Cryptic
10-11-08, 16:27
Du har jo naturligvis helt rett TB :takker:.

Jeg bøyer meg i støvet for å ha vært litt rask på labben og bidratt til begrepsforvirring.

Zenaria
10-11-08, 19:51
Herlig med så mange innlegg. Svarene reflektere sikkert mangfoldet av folk her inne.